Aby porównać koszty przejechania 1000 km autem elektrycznym (Tesla Model 3 Long Range o mocy grubo ponad 400 koni mechanicznych) o zużyciu 18 kWh na 100 km oraz autem z silnikiem diesla o mocy powyżej 400 koni mechanicznych, przyjmujemy następujące dane:

  • Cena diesla: 6,35 złotego za litr.
  • Cena prądu: 1,35 złotego za 1 kWh.
  • Cena prądu na stacjach Supercharger, średnia 1,70 zł. za 1 kWh.
  • Zużycie prądu przez auto elektryczne: 18 kWh na 100 km.

Koszty przejechania 1000 km autem elektrycznym:

Koszt przejechania 100 km autem elektrycznym wynosi: 18 kWh * 1,35 zł/kWh = 24,30 zł
Koszt przejechania 1000 km autem elektrycznym wynosi: 24,30 zł * 10 = 243 zł. Sytuacja powyższa dotyczy ładowania w domu. Jeśli jednak jesteśmy w trasie i korzystamy z Superchargerów Tesli, nasz koszt nieco wzrośnie. Będzie to odpowiednio cena za 1 kWh średnia na poziomie 1,70 zł. Mamy więc koszt zamknięty w kwocie 30,60 zł.
1000 km będzie więc kosztować 300,60 zł.

Koszty przejechania 1000 km autem z silnikiem diesla:

Najpierw musimy obliczyć średnie zużycie paliwa na 100 km przez auto z silnikiem diesla. Przyjmujemy, że diesel o mocy powyżej 400 koni mechanicznych ma średnie zużycie paliwa 10 litrów na 100 km. Choć przyznać trzeba, że takich aut nie ma zbyt wiele, ale jeśli porównujemy to porównujmy jabłka do jabłek, czyli pojazdy o podobnych parametrach, nazwijmy to silnikowych. Myślę że moc, dla większości kierowców jest kluczowym czynnikiem przy zakupie auta. Jeśli mamy więc ponad 400 konną Teslę, to musimy do porównania wziąć odpowiednio mocne auto spalinowe, a nie Corsę w dieslu o mocy 50 czy 60 koni mechanicznych. Choć ona spaliłaby faktycznie niewiele paliwa.

Koszt przejechania 100 km autem z silnikiem diesla wynosi: 10 litrów * 6,35 zł/litr = 63,5 zł
Koszt przejechania 1000 km autem z silnikiem diesla wynosi: 63,5 zł * 10 = 635 zł.

Tu nie będziemy mieli rozróżnienia na zasadzie tankowania w domu i w trasie. Nikt nie ma w swoim garażu stacji benzynowej, więc sytuacja jest zgoła odmienna niż w przypadku auta EV, które to naładujemy w garażu bez żadnego problemu.

Podsumowanie:
Porównując koszty, widzimy, że przejechanie 1000 km autem elektrycznym (Tesla Model 3 LR) o zużyciu 18 kWh na 100 km kosztuje 243 zł, lub nieco ponad 300 zł, jeśli jedziemy w trasę, podczas gdy autem z silnikiem diesla o mocy powyżej 400 koni mechanicznych kosztuje 635 zł.
Oznacza to, że koszty przejechania tej samej odległości są o wiele niższe w przypadku auta elektrycznego.
Auta elektryczne mają przewagę w aspekcie ekonomicznym, co może przekładać się na niższe koszty eksploatacji na dłuższą metę. Dodatkowo, auta elektryczne są bardziej przyjazne dla środowiska nie emitując trujących substancji z silnika, są po prostu bezemisyjne, co czyni je atrakcyjnym wyborem dla osób szukających bardziej zrównoważonych rozwiązań transportowych.

Ogólnie rzecz biorąc jeśli nawet użyjemy auta innego niż Tesla, również możemy liczyć na darmowe ładowarki, które ciągle można znaleźć w wielu miejscach kraju i Europy. Mamy wreszcie różnego rodzaju abonamenty, które znacząco obniżają opłaty za kWh. Nie będzie to co prawda tak tania jazda, jaką oferuje teraz Tesla na swoich stacjach, obniżając stawki za ładowanie w tym roku dość mocno, ale będzie to ciągle możliwość tańszego niż autem spalinowym podróżowania.

Mariusz Majkut