Bezpieczeństwo to jedna z ważniejszych kwestii przy wyborze auta. Każdy producent samochodów dokłada wszelkich starań, by ochrona kierowcy i pasażera była na najwyższym poziomie. Nie musimy jednak słuchać zapewnień producentów, że to właśnie ich samochód jest najbezpieczniejszy. Tu z pomocą mogą nam przyjść testy zderzeniowe, które przeprowadza niezależna organizacja Euro NCAP.

Czym jest Euro NCAP?

European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) to niezależna organizacja, która sprawdza bezpieczeństwo aut sprzedawanych w Europie. Organizację założono w 1996 roku. Stowarzyszenie kupuje anonimowo, za własne środki nowe samochody, by przeprowadzić na nich testy zderzeniowe. W związku z tym nie są sprawdzane tradycyjne parametry jak np. zużycie paliwa, czy bezawaryjność. W testach brane jest pod uwagę bezpieczeństwo auta w trakcie kolizji. Co więcej, Euro NCAP restrykcyjnie podchodzi do testów, a ich procedury badawcze są bardziej rygorystyczne niż procedury homologacyjne wymagane przez prawo.

Jak przebiega test?

Samochód poddawany jest serii testów, które przedstawiają scenariusze wypadków jakie mogą spotkać kierowcę i pasażera. Na ostateczną ocenę wpływa to, jak auto radzi sobie w trakcie kolizji, a także jakie oferuje wyposażenie systemów bezpieczeństwa. System oceniania stale się zmienia uwzględniając postęp technologiczny i wprowadzane innowacje. Dlatego ważne jest, by weryfikować rok w którym przeprowadzono testy. Co ważne, jeśli od testu minie 6 lat ocena wygasa.

W skład testu wchodzą m.in.:
  • Zderzenia czołowe -  czołowe uderzenie całą powierzchnią w nieruchomą ścianę z prędkością 50 km/h. Drugi test to zderzenie z ruchomą przeszkodą o masie 1400 kg - w tym przypadku jest to symulacja przeciętnego auta na drodze. Prędkość obu uczestników testów to 50 km/h.
  • Zderzenie boczne - przeszkoda  uderza w bok auta, które stoi bez ruchu. Uderzenie następuje na wysokości środkowego słupka nadwozia. Przeszkoda porusza się z prędkością 60 km/h.
  • Test słupa - auto porusza się bokiem z prędkością 29 km/h a następnie uderza w pionową przeszkodę.
  • Zderzenie z pieszym - to symulacja potrącenia pieszego. Uderzenie następuje przodem pojazdu. Samochód porusza się z prędkością 40 km/h.

Wyniki testów pozwalają na sporządzenie opinii, które możemy podzielić na kilka kategorii:
  • Ochrona dorosłych pasażerów
  • Ochrona dzieci
  • Ochrona innych uczestników ruchu
  • Systemy asystujące
Kategorie te oceniane są procentowo, zaś ogólna ocena przyznawana jest w formie 5-stopniowej skali gwiazdek.

Co oznaczają te gwiazdki?

Oczywiście, im więcej gwiazdek tym bezpieczeństwo auta jest lepsze. Co ciekawe, piąta gwiazdka została wprowadzona w 1999 roku, a specjaliści byli zdania, że jej zdobycie jest niemożliwe. Dziś pięć gwiazdek nie jest już zaskoczeniem i najlepsze wyniki osiąga coraz więcej aut. Warto jednak przyjrzeć się, co konkretnie oznaczają oceny Euro NCAP.

  • Bezpieczeństwo na 5 gwiazdek - doskonałe  działanie w zakresie ochrony przed zderzeniami, samochód dobrze wyposażony w technologię unikania zderzeń.
  • Bezpieczeństwo na 4 gwiazdki - dobre działanie w zakresie ochrony przed zderzeniami. Może być obecna dodatkowa technologia unikania zderzeń.
  • Bezpieczeństwo na 3 gwiazdki - przeciętna ochrona pasażerów. Samochód nie zawsze wyposażony w najnowsze technologie unikania zderzeń.
  • Bezpieczeństwo na 2 gwiazdki - nominalna ochrona przed zdarzeniami, brak technologii unikania zderzeń
  • Bezpieczeństwo na 1 gwiazdkę - marginalna ochrona przed zderzeniami wraz z  niewielką ilością technologii unikania zderzeń
  • Bezpieczeństwo na 0 gwiazdek -  samochód może być legalnie sprzedawany, spełnia normy homologacyjne jednak brakuje mu nowoczesnej technologii bezpieczeństwa.

Czy testy mają sens?

Euro NCAP to jeden z najważniejszych ośrodków wykonujących testy bezpieczeństwa. Niezależność organizacji sprawia, że wydana ocena jest bardziej obiektywna. Oczywiście, każdy producent również przeprowadza swoje wewnętrzne testy, jednak symulacje przeprowadzane przez zewnętrzne organizacje takie jak Euro NCAP mogą być cenną wskazówką przy wyborze auta.