Dlaczego auto elektryczne bije na głowę spalinówkę? Chodzi o efektywność napędu

Auta napędzane energią elektryczną są piętnowane od lat. Jednak jeśli obiektywnie spojrzymy na liczby, to właśnie ten rodzaj napędu bije technologię spalinową, która jak się okazuje generuje ogromne straty energii
Fot. “Obraz użyty na podstawie licencji od Shutterstock.com”
Data publikacji: 2024-02-17 Fot. “Obraz użyty na podstawie licencji od Shutterstock.com”
Samochód elektryczny nie musi mieć wstecznego ... 17.02.2024

MM

Data dodania: 2024-02-17

Porównanie wydajności auta elektrycznego i auta spalinowego: technologiczne przewagi elektryka.


Auta elektryczne coraz częściej zyskują na popularności, a jednym z kluczowych powodów, jest ich wydajność w porównaniu do tradycyjnych pojazdów spalinowych. 
Poniżej przedstawione są główne technologiczne przewagi elektryków nad autami spalinowymi:


1. Moment obrotowy:
  Auta elektryczne charakteryzują się wysokim momentem obrotowym dostępnym od samego początku jazdy. Dzięki temu osiągają imponujące przyspieszenie już od zera, co sprawia, że są szybsze i bardziej dynamiczne od aut spalinowych.


2. Prostota napędu:
  Napęd elektryczny jest znacznie prostszy, niż tradycyjny silnik spalinowy, co przekłada się na mniejszą liczbę ruchomych części i zmniejszoną awaryjność. Brak skomplikowanych układów wydechowych, chłodzenia czy układu paliwowego sprawia, że auta elektryczne są mniej podatne na usterki i nie wymagają konserwacji i przeglądów tak często jak auta spalinowe.


3. Bezstopniowa transmisja:
  Wiele aut elektrycznych wykorzystuje bezstopniową transmisję, co eliminuje potrzebę zmiany biegów. Dzięki temu jazda staje się bardziej płynna, a kierowca może skupić się na manewrowaniu pojazdem zamiast na zmianie biegów. Elektryki zazwyczaj maja tylko dwa biegi, mówiąc tradycyjnym spalinowym językiem. Jeden w przód i jeden w tył. Nie ma tu zmiany biegów podczas jazdy w tradycyjnym rozumieniu tego słowa.


4. Rekuperacja energii:
  System rekuperacji energii, czyli odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania, jest standardem w autach elektrycznych. Ten proces pozwala na ponowne ładowanie baterii i zwiększenie zasięgu pojazdu, co jest niedostępne w przypadku aut spalinowych. To bardzo przydatna funkcjonalność pozwalająca na znaczne zmniejszenie zużycia energii w naszym aucie elektrycznym.


5. Mniejsze zużycie energii:
  Auta elektryczne są znacznie bardziej efektywne energetycznie niż pojazdy spalinowe. Silniki elektryczne mają wyższą sprawność energetyczną (nawet 95%), co oznacza, że mniej energii jest tracone na ciepło, podczas konwersji energii elektrycznej na ruch. To przekłada się na mniejsze zużycie energii jeśli chodzi o przejechanie tej samej odległości.


To kilka podstawowych technologicznych przewag elektryków w porównaniu do tradycyjnych pojazdów spalinowych. Ich wysoki moment obrotowy, prostota napędu, bezstopniowa transmisja, rekuperacja energii, mniejsze zużycie energii sprawiają, że są one coraz bardziej atrakcyjną opcją dla kierowców, nie tylko ze względów ekologicznych, ale także technologicznych.

Poza tym w elektryku jedziemy znacznie ciszej, a hałas to prawdziwa plaga w dzisiejszych czasach, szczególnie w dużych miastach. Ładujemy auto w domu, najczęściej, to kolejna zaleta. Możemy traktować naszego elektryka jak telefon, podłączając go do ładowania, kiedy wracamy z pracy. Rano, kiedy się budzimy, auto jest gotowe do jazdy. To super wygodne, a największą zaletą jest to że nie musimy jeździć na stację benzynową.


A co mówią badania i konkretne liczby?


Określa się, że sprawność napędu elektrycznego (uwzględniając drogę energii od wytworzenia w elektrowni poprzez jej transport, ładowanie auta EV i jej zużycie w czasie jazdy sięga nawet 76%, na podstawie raportu: „Przemysł Samochodowy 2035 – Prognozy na Przyszłość” przygotowanego przez firmę doradczą Horváth&Partners.)


Porównując więc cały proces z autami spalinowymi, wyliczono, że właśnie spaliniaki wypadają bardzo marnie jeśli chodzi o sprawność energetyczną napędu. Jak pisze firma Ford w swoim własnym opracowaniu na ten temat: "sprawność przetwarzania energii w elektrycznych układach napędowych wynosi ok. 70-80%, podczas gdy pojazdów spalających paliwo ok. 15-20%."


Jak więc widzimy, zostało to policzone i nawet tak wielkie korporacje motoryzacyjne, jak Ford czy Volkswagen (który również opisuje wydajność napędów na swoich stronach), nie kryją tego, że górą i to w sposób zdecydowany jest napęd elektryczne. Spalinowy zaś, niestety choć lubiany i znany od lat niedomaga pod względem wydajności i jest mistrzem marnotrastwa.


Jak wyliczyło InsightOut Lab, każdy Polak tankujący swój super nowoczesny samochód spalinowy za 100 złotych właściwie 60 złotych z tej kwoty wyrzuca do śmieci. Mniej więcej taka kwota jest marnotrawiona, gdyż maksymalna znana dziś sprawność silnika spalinowego nie przekracza 40%. Mowa o najnowszych i najbardziej wydajnych silnikach spalinowych. Tak więc tylko 40% tego co wlejemy i za co zapłacimy na stacji benzynowej jest użyta do jazdy, a aż 60% marnuje się w postaci na przykład energii cieplnej, która ucieka w eter i nie jest wykorzystana w żaden sensowny sposób.


Źródło:

Dane i wyliczenia na podstawie treści zamieszczonych na stronach:

https://insightoutlab.com/sprawnosc-cieplna-silnikow/

https://www.ford.pl/swiat-forda/ford-blog/koszty-jazdy-samochodem-elektrycznym-i-spalinowym


Komentarze (3)

0/10
  • odpowiedz

    Samochód elektryczny nie musi mieć wstecznego biegu, wystarczy puścić prąd odwrotnie.

  • odpowiedz

    Saab i japońskie prototypy dowiodły, że nie jest trudno wstawiać silniki w koła. Tradycyjne samochody, w tym elektryczne (!) tracą lwią część energii na przeniesienie napędu. Silniki w kołach są b. małe, można sterować każdym z nich z osobna, pozostaje ogromna ilość miejsca pod maską lub w kabinie. Zarzut jakoby masa nieresorowana była za duża jest nieprawdziwy. Dodatkowo Japończycy w swoich prototypach zamienili wirnik ze stojanem a drut nawinęli bardzo ciasno.

  • odpowiedz

    Elektryki hamują silnikiem, a pyły z klocków hamulcowych są toksyczne. W samochodach elektrycznych rzadko wymienia się klocki i tarcze hamulcowe. Niestety, duży, natychmiastowy moment obrotowy uderza trochę po kieszeni bo opony ścierają się o wiele szybciej, dochodzi też większa emisja pyłów. Ale dynamiczna jazda jest ogromnie ważna ze względu na bezpieczeństwo, sprawność i wygodę poruszania się, blokowanie rond i skrzyżowań nie jest dobrym pomysłem. Elektryk nawet gdyby z jakiś przyczyn zatrzymał się przed wjazdem na autostradę ma szansę bezpiecznie i sprawnie włączyć się do ruchu, niczym spalinowy Koenigsegg.

Autor

MM

Wielbiciel nowych technologii. Szczególnie interesuje się Teslą czy SpaceX, oraz innymi firmami związanymi z Elonem Muskiem. Pisze i publikuje artykuły i posty głównie na łamach TeslaKlubPolska, a także dla serwisu otoev.pl Współpracuje bezpośrednio z Teslą, starając się przybliżyć i pokazać te właśnie auta elektryczne z jak najlepszej strony. Uświadamia i szkoli w zakresie elektromobilności.

Ostatnie komentarze

KIedy będzie czynna ładowarka w Nysie? Stoi ... 25.08.2024
Dopiero planują węglik krzemu? Z tego wynika, ... 22.08.2024