Firmy mierzą się z wyzwaniami w redukcji emisji CO2. Co jest największym problemem?

Od stycznia 2024 roku, w związku z wejściem w życie dyrektywy UE w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD), niektóre firmy stanęły przed kolejnymi wyzwaniami. Niestety raportowanie wpływu swojej działalności na środowisko, w tym redukcji emisji dwutlenku węgla, nie jest takie proste i oczywiste. Polskie firmy flotowe są do tego przygotowane w znikomym stopniu.
Fot. Francesco Scatena / Shutterstock.com
Data publikacji: 2024-05-07 Fot. Francesco Scatena / Shutterstock.com
Dlaczego został skasowany wczorajszy komentarz z ... 09.05.2024

Miłosz

Data dodania: 2024-05-07

Wymogi wprowadzają nowe standardy przejrzystości, których znaczenie rośnie nawet w przypadku firm jeszcze niepodlegających bezpośrednim obowiązkom raportowania.


Dekarbonizacja polskiego rynku flotowego


Według najnowszego raportu pt. „Zrównoważony rozwój i dekarbonizowanie flot” Instytutu Keralla Research dla magazynu „Fleet” oraz firmy Webfleet gotowość polskich firm flotowych do pełnej dekarbonizacji jest ograniczona.


Raport wskazuje, że prawie 60% firm nie rozpoczęło jeszcze realnych działań na rzecz wyeliminowania emisji, a 70% firm nie posiada w swojej flocie pojazdów zeroemisyjnych. Co więcej, blisko 57% firm nie ma w planach przejścia na takie pojazdy służbowe w najbliższej przyszłości. 


To najczęściej stoi na drodze do dekarbonizacji


Główne przeszkody w dekarbonizacji flot w Polsce to, zdaniem firm, przede wszystkim słaba infrastruktura ładowania (64%), wysokie koszty zakupu i utrzymania pojazdów elektrycznych (45%) oraz niewielki zasięg i krótka żywotność baterii (14%).


Raport ujawnił, że 28% firm wdrożyło, a 18,5% obecnie testuje narzędzia do pomiaru i raportowania emisji CO2. Pomimo to 46,2% firm nie widzi bezpośrednich korzyści z monitorowania i raportowania śladu węglowego. Tylko niewielka część firm (24%) wykorzystuje do tego celu rozwiązania telematyczne.


Zalety otoczone trudnościami


Pomimo trudności, które niesie dekarbonizacja, istnieją również korzyści związane z przestrzeganiem nowych norm. Firmy, które dostrzegają takie zalety, częściej inwestują w technologie poprawiające efektywność energetyczną i zmniejszające emisję. Wśród pozytywnych aspektów dekarbonizacji wymieniane są przeważnie oszczędności na paliwie, lepsza dyscyplina w spalaniu przez kierowców, a także unikanie kar za nadmierną emisję.


Transformacja flot w Polsce w kierunku zrównoważonego rozwoju wymaga nie tylko znacznych inwestycji finansowych, ale i zmiany podejścia zarówno na poziomie zarządzania, jak i w strukturze operacyjnej. Dzięki temu firmy będą mogły sprostać rosnącym wymaganiom prawno-ekologicznym i przyczynić się do poprawy swojego wizerunku na rynku, m.in. poprzez zwiększenie konkurencyjności.

Komentarze (2)

0/10
  • antyelektryk
    odpowiedz

    Dlaczego został skasowany wczorajszy komentarz z linkami do komór normobarycznych?. Po kliknięciu w owe linki można było się m. in. dowiedzieć, że CO2 jest człowiekowi również bardzo potrzebny. Linki były ciekawe, na szczęście wczoraj sobie je zapisałem. Ale dlaczego ten komentarz (nota bene nie mój) został skasowany? Czyżby nie pasował do pseudoekologicznej ideologii i z gruntu był niesłuszny?

  • Janusz
    odpowiedz

    KOCHAM CO2 IM WIĘCEJ TYM LEPIEJ SIĘ ODDYCHA I LEPIEJ ROSNĄ ROŚLINY OPŁATY ZA CO2 TO OSZUSTWO !!!

Autor

Miłosz

Od kilku lat tworzę treści dla mediów online i tradycyjnych. Przygodę z dziennikarstwem rozpocząłem od pracy w lokalnym, miejskim portalu internetowym. Dziś piszę m.in. dla Bezprawnika.pl, Biotechnologii.pl i News4Media. Wolny czas spędzam na przeglądaniu YouTubea w poszukiwaniu ciekawostek zarówno o świecie dawnym, jak i współczesnym. Chętnie sięgam również po dobrą książkę – tak kryminał, jak i literaturę faktu.

Ostatnie komentarze

KIedy będzie czynna ładowarka w Nysie? Stoi ... 25.08.2024
Dopiero planują węglik krzemu? Z tego wynika, ... 22.08.2024