Floty, szczególnie dostawcze, będą rosły. Jednak elektryfikacja przebiega powoli

Niemal 30 proc. ankietowanych firm z Polski deklaruje chęć powiększenia flot samochodowych w okresie najbliższych trzech lat. Polscy przedsiębiorcy znajdują się pod tym względem w europejskiej czołówce. Utrzymać flotę na dotychczasowym poziomie chce 63 proc. firm, natomiast zmniejszenie liczby użytkowanych pojazdów planuje zaledwie 6 proc. badanych.
Fot. Siwakorn1933 / Shutterstock.com
Data publikacji: 2024-05-27 Fot. Siwakorn1933 / Shutterstock.com

Miłosz

Data dodania: 2024-05-27

Jeszcze większy optymizm widać w przypadku planowanych inwestycji w nowe auta dostawcze. Aż 39% przedsiębiorstw chce zwiększyć liczbę takich pojazdów. Wyprzedzają nas tylko Grecja (46%) i Wielka Brytania (40%).


Powoli, ale stabilnie


Transformacja energetyczna polskich flot przebiega powoli, choć stabilnie. Z przynajmniej jednego w pełni elektrycznego auta korzysta 18% firm (wzrost o 2 pkt. proc. r/r). Skokowy wzrost odnotowano w dużych firmach – z 16% do 25%. Co trzecie przedsiębiorstwo deklaruje, że w perspektywie trzech lat zamierza mieć we flocie co najmniej jeden pojazd typu BEV.


Elektryczne auta dostawcze wciąż są rzadkością – korzysta z nich tylko 4% przedsiębiorstw. W ciągu trzech lat ten odsetek może wzrosnąć do 17%.


Jak finansowane są polskie floty?


Zakup ze środków własnych znów wysunął się na prowadzenie jako najpopularniejsza forma finansowania nowych samochodów firmowych. Tak wskazało 35% ankietowanych. W co trzecim przedsiębiorstwie to leasing jest główną formą finansowania pojazdów, a wynajem długoterminowy został wskazany przez niemal co czwartego respondenta (23%).


Zakup samochodu na kredyt traci na popularności – tylko 6% respondentów traktuje go jako podstawę finansowania floty. Zwiększa się natomiast potencjał wynajmu długoterminowego – co trzecia firma planuje skorzystać z tej formy finansowania lub zwiększyć korzystanie z niej w ciągu trzech lat.


Alternatywna mobilność


Alternatywne formy mobilności stają się w Europie ważnym uzupełnieniem flot. Już 79% ankietowanych w UE stosuje rozwiązania takie jak rowery, hulajnogi, car sharing czy budżet na mobilność. Polska stanowi wyjątek na tle kontynentu – alternatywne formy mobilności wdrożono tylko w nieco ponad połowie firm (55%). W przedostatniej Rumunii jest to 67% ankietowanych. W ciągu najbliższych trzech lat 92% firm w UE i 85% w Polsce chciałoby korzystać z alternatyw dla samochodu służbowego.


Wyniki „Barometru Flotowego” pokazują rosnący potencjał alternatywnych form mobilności jako narzędzia wykorzystywanego przez działy HR. Wśród firm, które stosują takie rozwiązania, aż 45% robi to właśnie ze względu na cele związanie z rekrutacją talentów lub utrzymaniem najlepszych pracowników. Już 38% polskich firm korzysta z pojazdów wyposażonych w narzędzia do ich monitorowania, jednak tylko co dziesiąta wykorzystuje dane z platform telematycznych. 60% respondentów planuje to robić.

Komentarze

0/10

Autor

Miłosz

Od kilku lat tworzę treści dla mediów online i tradycyjnych. Przygodę z dziennikarstwem rozpocząłem od pracy w lokalnym, miejskim portalu internetowym. Dziś piszę m.in. dla Bezprawnika.pl, Biotechnologii.pl i News4Media. Wolny czas spędzam na przeglądaniu YouTubea w poszukiwaniu ciekawostek zarówno o świecie dawnym, jak i współczesnym. Chętnie sięgam również po dobrą książkę – tak kryminał, jak i literaturę faktu.

Ostatnie komentarze

KIedy będzie czynna ładowarka w Nysie? Stoi ... 25.08.2024
Dopiero planują węglik krzemu? Z tego wynika, ... 22.08.2024