HySPARK to krok w przyszłość transportu wodorowego

Projekt HySPARK stanowi przykład owocnej współpracy międzynarodowej, w której uczestniczą partnerzy z Polski, Niemiec, Włoch, Irlandii i Wielkiej Brytanii. Orlen pełni funkcję koordynatora biznesowego, a Instytut Energetyki – Państwowy Instytut Badawczy (IEN-PIB) zajmuje się administracją oraz pracami badawczo-rozwojowymi. Konsorcjum wspólnie dąży do stworzenia zintegrowanego rynku wodoru w Polsce centralnej. Ambitny cel tego przedsięwzięcia to dekarbonizacja transportu oraz opracowanie modelowych rozwiązań, które będzie można wdrożyć w różnych miastach.
Fot. Orlen
Data publikacji: 2024-08-15 Fot. Orlen

Miłosz

Data dodania: 2024-08-15

Projekt HySPARK, realizowany przez Orlen we współpracy z 17 międzynarodowymi partnerami, uzyskał prestiżowe dofinansowanie z unijnego programu Clean Hydrogen Partnership. Jest to pierwsze tego rodzaju wsparcie w Polsce, które umożliwi dalszy rozwój technologii wodorowych, szczególnie w zakresie produkcji i testowania pojazdów wodorowych na potrzeby lotniska Chopina oraz warszawskiej komunikacji miejskiej. Wartość pozyskanego wsparcia wynosi blisko 9 milionów euro.


HySPARK narodził się w Mazowieckiej Dolinie Wodorowej


Mazowiecka Dolina Wodorowa, skupiająca 48 partnerów, jest miejscem narodzin projektu HySPARK. Jej głównym celem pozostaje stworzenie regionalnego ekosystemu wodorowego na Mazowszu, który zjednoczy producentów wodoru, dostawców technologii oraz użytkowników końcowych, np. przemysł i sektor transportowy.


Orlen planuje do 2030 roku rozwinąć sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru w Polsce, Czechach i na Słowacji. Wodór będzie pochodził z hubów zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz instalacji przetwarzających odpady na wodór.


Nowoczesne pojazdy wodorowe dla Warszawy


W ramach projektu HySPARK powstaną innowacyjne pojazdy wodorowe napędzane wodorem dostarczanym z HUB-u Orlen we Włocławku. Nowa stacja tankowania wodoru przy lotnisku Chopina, której otwarcie zaplanowane na 2026 rok, zostanie sfinansowana dzięki wsparciu z europejskiego programu CEF Transport AFIF Clean Cities.


W projekcie przewidziano dostawę autobusów wodorowych przez firmę ARTHUR BUS, ciągników przez Quantron oraz wózków obsługi naziemnej przez włoską firmę Atena. Pojazdy będą wykorzystywane przez Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie, Orlen oraz LS Airport Services.

Komentarze

0/10

Autor

Miłosz

Od kilku lat tworzę treści dla mediów online i tradycyjnych. Przygodę z dziennikarstwem rozpocząłem od pracy w lokalnym, miejskim portalu internetowym. Dziś piszę m.in. dla Bezprawnika.pl, Biotechnologii.pl i News4Media. Wolny czas spędzam na przeglądaniu YouTubea w poszukiwaniu ciekawostek zarówno o świecie dawnym, jak i współczesnym. Chętnie sięgam również po dobrą książkę – tak kryminał, jak i literaturę faktu.

Ostatnie komentarze

KIedy będzie czynna ładowarka w Nysie? Stoi ... 25.08.2024
Dopiero planują węglik krzemu? Z tego wynika, ... 22.08.2024