Jak kupić dobry samochód elektryczny z drugiej ręki? Warto pamiętać o kilku kwestiach

Rynek wtórny pojazdów elektrycznych w Polsce rośnie w szybkim tempie. Na koniec kwietnia 2024 roku na portalu OTOMOTO było dostępnych 4,4 tys. ogłoszeń używanych EV, czyli o trzy czwarte więcej w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym.
Fot. Fahroni / Shutterstock.com
Data publikacji: 2024-06-01 Fot. Fahroni / Shutterstock.com

Miłosz

Data dodania: 2024-06-01

Górski Pałacyk Noclegi

Mimo że pojazdy elektryczne mają prostszą konstrukcję i, zdaniem części ekspertów, są pewniejsze niż ich spalinowe odpowiedniki, nie oznacza to, że należy kupować pierwszy lepszy. Zakup warto poprzedzić przynajmniej krótką analizą.


Aby to ułatwić, OTOMOTO, PSNM oraz EV Klub Polska opublikowały kompleksowy przewodnik „EV z drugiej ręki – Poradnik zakupu używanego samochodu elektrycznego”. Poradnik jest dostępny tutaj.


Potrzeby i budżet


Pierwszym krokiem przy zakupie używanego samochodu elektrycznego jest określenie swoich potrzeb i dostępnego budżetu. Zastanów się, jakie nadwozie i typ pojazdu cię interesują oraz jak często i na jak dalekie trasy będziesz nim podróżować. Przeciętny polski kierowca pokonuje rocznie około 8607 kilometrów.


Przy takim użytkowaniu samochód z zasięgiem 200 km wystarczy ładować raz w tygodniu. Jeśli jednak planujesz dłuższe trasy, warto wybrać model z większą baterią i dłuższym zasięgiem, przystosowanym do szybkiego ładowania.


Stan techniczny


Bardzo ważnym elementem jest sprawdzenie stanu technicznego pojazdu, a zwłaszcza akumulatora litowo-jonowego. Zbyt duża degradacja baterii może znacząco zmniejszyć zasięg pojazdu.


Wiele używanych EV posiada baterie w dobrym stanie, często objęte gwarancją producenta na 8 lat lub 160 tys. kilometrów. Tak czy inaczej dla pewności należy sprawdzić stan baterii w serwisie lub u wyspecjalizowanego eksperta. Poza baterią trzeba zwrócić uwagę na pozostałe elementy techniczne pojazdu, w tym zawieszenie, podwozie, oraz przeprowadzić jazdę próbną, która pozwoli wykryć skrzypienie, stukanie itp.


Historia auta


Przed zakupem używanego „elektryka” należy dokładnie sprawdzić historię pojazdu, w tym liczbę poprzednich właścicieli, sposób eksploatacji (czy np. był to samochód flotowy) oraz udział w kolizjach. Zapoznanie się z historią serwisową pozwoli wykluczyć ukryte wady, zwłaszcza powypadkowe.


Przy okazji warto zapytać sprzedawcę o powody sprzedaży, sposób użytkowania auta, udział w kolizjach, dostępność książki serwisowej oraz akcesoria do ładowania.


Serwisowanie po zakupie


Po zakupie używanego samochodu elektrycznego warto przeprowadzić podstawowe czynności serwisowe, takie jak:

  • wymiana płynów hamulcowego i chłodniczego,
  • filtrów kabinowych,
  • sprawdzenie stanu hamulców,
  • sprawdzenie zawieszenia i układu kierowniczego.

Należy upewnić się, że poprzedni właściciele nie są nadal zalogowani do aplikacji do sterowania pojazdem.


Po wykonaniu wszystkich kroków możemy bezpiecznie i świadomie rozpocząć przygodę z używanym samochodem elektrycznym.

Komentarze

0/10

Autor

Miłosz

Od kilku lat tworzę treści dla mediów online i tradycyjnych. Przygodę z dziennikarstwem rozpocząłem od pracy w lokalnym, miejskim portalu internetowym. Dziś piszę m.in. dla Bezprawnika.pl, Biotechnologii.pl i News4Media. Wolny czas spędzam na przeglądaniu YouTubea w poszukiwaniu ciekawostek zarówno o świecie dawnym, jak i współczesnym. Chętnie sięgam również po dobrą książkę – tak kryminał, jak i literaturę faktu.