Konflikt na Morzu czerwonym powodem zamknięcia Giga Berlin na 2 tygodnie.

Aż na dwa tygodnie tesla planuje zamknąć swoją wielką berlińską fabrykę. Wszystkiemu winne konflikty zbrojne i choć odległe o tysiące kilometrów od Berlina mają wpływ na produkcję berlińskiej fabryki.
Fot. gofra  Shutterstock.com
Data publikacji: 2024-01-12 Fot. gofra Shutterstock.com

MM

Data dodania: 2024-01-12

Wszelkiego rodzaju konflikty nigdy nie sprzyjały biznesowi, chyba że zbrojeniowemu. 

Jednak Tesla broni nie produkuje, ani jej nie sprzedaje, więc cierpi produkcja tego co firma produkuje w Giga Berlin.
Tesla zamknie swoją berlińską Gigafabrykę na około dwa tygodnie, od 29 stycznia do 11 lutego, z powodu braku komponentów w wyniku blokady na Morzu Czerwonym.


Dlaczego Morze Czerwone jest tak ważne?


Przez Morze Czerwone przebiegają ważne szlaki żeglugowe, zwłaszcza między Azją a Morzem Śródziemnym przez Kanał Sueski w Egipcie. Kanał obsługuje około jednej ósmej światowego handlu i jedną trzecią światowego ruchu kontenerowego i jest szczególnie ważny dla żeglugi między Azją a Morzem Śródziemnym.
Słyszeliśmy już o zakłóceniach w dostawach na Morzu Czerwonym, ale są one inne niż te, których doświadczyliśmy w przeszłości. 

W latach około 2010 r. piractwo stanowiło poważny problem u wschodniego wybrzeża Afryki i w Zatoce Adeńskiej, zwłaszcza w okolicach Somalii, a jego nasilenie nastąpiło podczas wojny domowej w Somalii. Jednak piractwo w Somalii zostało w dużej mierze „rozwiązane” dzięki międzynarodowej współpracy i interwencji i obecnie nie stanowi już znaczącego problemu.


Tak było kiedyś, a jak jest dziś?


Aby dotrzeć do Morza Czerwonego, statki muszą przepłynąć przez Zatokę Adeńską i Cieśninę Bab al-Mandeb u wybrzeży Jemenu.
Jednak Jemen, jeden z najbiedniejszych krajów świata, od dziesięciu lat przechodzi wojnę domową, a wspierany przez Arabię Saudyjską i USA rząd Jemenu walczy z wspieraną przez Iran grupą zwaną Houthi. W odpowiedzi na izraelskie ataki na Gazę Huti ogłosili blokadę cieśniny Bab al-Mandeb, wyrażając zamiar atakowania statków handlowych wpływających do Morza Czerwonego.


W rezultacie, globalne przedsiębiorstwa żeglugowe pośpieszyły z reorganizacją swoich tras, aby omijać Morze Czerwone i Kanał Sueski. Oznacza to skierowanie statków na południe, aby okrążyć całą Afrykę, co jest znacznie dłuższą trasą niż rejs przez Suez – co z kolei oznacza tysiące mil i ponad tydzień dodatkowego czasu podróży.
Właśnie taka jest przyczyna tego, że Tesla odnotuje znaczne opóźnienia w dostawach części do swoich EV do berlińskiej fabryki. Brak części do budowy samochodów oznacza, że firma zakończy produkcję większości samochodów z końcem tego miesiąca. Po czym od 29 stycznia zamknie fabrykę w oczekiwaniu na nową, bardzo dużą, ale sporo opóźniającą się dostawę komponentów niezbędnych do produkcji Modelu Y.


Sytuacja może potrwać dłużej niż byśmy chcieli.


Przedsiębiorstwa żeglugowe stwierdziły, że zakłócenia te prawdopodobnie będą się utrzymywać w najbliższej przyszłości, i doradziły Tesli, aby ta zrewidowała swoje zamówienia oraz zarządzanie stanami magazynowymi. Firma musi to zrobić i to mądrze, aby zachować płynność produkcji. Inaczej nie uniknie zastojów w procesie produkcji, a zatrzymanie na 2 tygodnie tak wielkiej fabryki to nie przelewki, szczególnie od strony finansowej.


Sytuacja dotyczy wielu przedsiębiorstw nie tylko Tesli. Producenci otrzymujący swoje produkty niezbędne do działalności drogą morską poprzez akwen Morza Czerwonego, muszą wziąć poprawkę na to jak poprowadzić produkcję w swoich zakładach w taki sposób aby uniknąć przestojów. 

Na pewno nie będzie to łatwe.


Komentarze

0/10

Autor

MM

Wielbiciel nowych technologii. Szczególnie interesuje się Teslą czy SpaceX, oraz innymi firmami związanymi z Elonem Muskiem. Pisze i publikuje artykuły i posty głównie na łamach TeslaKlubPolska, a także dla serwisu otoev.pl Współpracuje bezpośrednio z Teslą, starając się przybliżyć i pokazać te właśnie auta elektryczne z jak najlepszej strony. Uświadamia i szkoli w zakresie elektromobilności.

NOWOŚĆ! Realne raporty użytkowników Tesla Dodaj swój zasięg

Opinie użytkowników Tesla Model Y Oceń ten model

Ocena ogólna

Opinie:

Pawel

Data dodania: 21.02.2024
Testowałem przedzakupowo ,przez godzinę ,na tej samej trasie, kolejno : nową TM3 LR na 18 calowych kołach oraz kolejno TMY LR na 19 calowych i TMY LR na 20 calowych -moje zdanie : Pod wzgledem prowadzenia,zawieszenia : -TMY na 20 calowych : podskakuje na drobnych nierownosciach jak ping-pong ,jak dla mnie nie do przyjecia.TMY na 19 : troche lepiej ale w porownaniu do TM3 Highland dalej twardo.-dopiero w TM3 Highland zawieszenia mozna powiedzec ,iz jest komfortowe. Układ napędowy,przyspieszenie ,zużycie energii w każdym z powyższych rewelacja-faktycznie w tej cenie JAKO ELEKTRYK-nie ma nic lepszego.Jako samochód w ogóle w tej cenie /tzn.w porównaniu do spalinowego / to kiepski samochód- absurdalnie ascetyczny środek,sterowanie robione wbrew ergonomii i wypracowanym przez lata standardom np.wycieraczki włączane przyciskami na kierownicy TM3 ,brak czujników parkowania,deszczu ,brak spryskiwaczy reflektorów ,wątpliwej trwałości zawieszenie.TMY broni sie cena,ale TM3Highland jeździ lepiej
zobacz całą opinię

Piotr

Data dodania: 10.02.2024
"W wersji Long Rangę zawieszenie jest wręcz miękkie/kanapowe". - absurd kolego. Zawieszenie w Y jest bardzo twarde porównując z podobnymi suvami tej klasy. Miałem już Tiguana, Q5 i teraz Y. Tylko w tym aucie pasażerowie tylnej kanapy ciągle narzekają na tyle, że chyba zdecyduję się na wymianę zawieszenia.
zobacz całą opinię

Ostatnie komentarze

KIedy będzie czynna ładowarka w Nysie? Stoi ... 25.08.2024
Dopiero planują węglik krzemu? Z tego wynika, ... 22.08.2024

Tesla Model Y

Dane techniczne:

Oceń model
Przyspieszenie 0-100 km/h
Prędkość maksymalna
Zasięg oficjalny (WLTP)
Wszystkie dane Tesla Model Y

Ostatnie pytania Zadaj pytanie

Modele producenta Tesla