kWh i kW, co oznaczają miary dotyczące aut elektrycznych?

Często mylimy miary którymi posługujemy się na co dzień, chodzi o użytkowników aut elektrycznych. Co więc oznaczają kWh a co kW i co określają? Wyjaśnienie znajduje się poniżej, w tekście
Obraz redakcji OtoEV wygenerowany za pomocą sztucznej inteligencji.
Data publikacji: 2024-01-20 Obraz redakcji OtoEV wygenerowany za pomocą sztucznej inteligencji.
O ile sie nie myle to Tesla tylko na swoim ... 22.01.2024
Mario

Mario

Data dodania: 2024-01-20

Jak widzicie na zdjęciu głównym AI ma zdecydowanie wybujałą wyobraźnię, jeśli chodzi o stacje ładowania:)

Wróćmy jednak do podstaw jeśli chodzi o EV i nie mylmy pojęć. To ważne:

Choć elektro mobilnością zajmuję się już 11 rok, ciągle słyszę, jak ludzie mylą pojęcia oraz wielkości, czy miary.


1. Auto i jego bateria


Bateria każdego auta elektrycznego ma pewną określona wielkość. Na całym świecie przyjęło się, że pojemność baterii określamy w kWh (kilowatogodzinach). Nie inaczej. BMW próbowało kiedyś podawać pojemność baterii w innych miarach, być może bardziej słusznych ale nie wnikajmy. Ogólnie wszyscy producenci podają wielkość baterii w kWh.


2. Moc ładowania


Moc ładowania określamy w kW (kilowatach). Nie chcę tutaj przytaczać regułek i uczyć Was fizyki. To mieliśmy w szkole. Jeśli chodzi o auta elektryczne i stacje ładowania. Moc stacji oraz moc ładowania Waszego elektryka na stacji ładowania zawsze określamy w kW.


Jeśli stacja na przykład prądu stałego DC ma moc 150 kW, wiemy, że przyjeżdżając na nią z rozgrzaną baterią mamy szansę na naprawdę szybkie naładowanie naszego EV. (jeśli trafimy na stację o mocy 50 kW, będzie znacznie gorzej)


Oczywiście to zawsze auto decyduje jak dużą moc ładowania (w kW) przyjmie. Jeśli nasza bateria nie jest rozgrzana, do optymalnej temperatury dla ogniw litowo-jonowych, która wynosi około 50 stopni Celsjusza, wtedy osiągniemy słabą, czyli niską moc ładowania.

Jeśli nasza bateria będzie dobrze rozgrzana, wtedy nasze auto osiąga często maksymalną moc ładowania dla danego modelu. 


Nierzadko jadąc w trasie na przykład Teslą Model 3 czy Y, podpinając samochód na stacji IONITY (stacje o nominalnej mocy 350 kW) mamy szanse osiągnąć moc nawet ponad 250 kW. Taka moc ładowania jest maksymalną mocą określoną przez Teslę, czyli producenta pojazdu. 
Oczywiście są auta, które mogą ładować się nawet większą mocą sięgającą 270 czy nawet ponad 300 kW. Pojazdami tymi są na przykład Porsche Taycan, Kia EV6, czy Hyundai IONIQ w wersji 5 lub 6.

Zaznaczam, że tak duża moc to tylko chwilowe ładowanie w tak zwanym peaku, czyli w szczycie inaczej mówiąc. Później w zależności od tak zwanej krzywej ładowania, moc będzie spadać. Zasada jest taka, że im więcej energii znajduje się w baterii, tym moc ładowania jest mniejsza. O ile przy 5 czy 10% stanu naładowania baterii moc może wynieść wspomniane 250 kW, lub więcej, o tyle przy poziomie naładowania 90 czy 95% owa moc to już zaledwie 15 czy 10 kW.


Taka jest zasada. Warto więc jadąc w trasie pamiętać o tym i nie katować siebie ani współpasażerów i nie ładować auta do 100%, bo ostatnie 10% procesu ładowania może trwać tyle co ładowanie auta powiedzmy od poziomu 20 do 80% SOC.

Pamiętajcie więc:
Wielkość czy pojemność baterii to kWh (kilowatogodziny)
Moc ładowania to kW (kilowaty)

Komentarze (1)

0/10
  • Tom
    odpowiedz

    O ile sie nie myle to Tesla tylko na swoim superchargerze osiagnie owe 250kw. Na ionity i innych, max to 190kw. Ktos mi to kiedy tlumaczyl, ma to cos wspolnego z oprzyrzadowaniem i kompatybilnoscia.

Autor

Mario

Mario

Wielbiciel nowych technologii. Szczególnie interesuje się Teslą czy SpaceX, oraz innymi firmami związanymi z Elonem Muskiem. Pisze i publikuje artykuły i posty głównie na łamach TeslaKlubPolska, a także dla serwisu otoev.pl Współpracuje bezpośrednio z Teslą, starając się przybliżyć i pokazać te właśnie auta elektryczne z jak najlepszej strony. Uświadamia i szkoli w zakresie elektromobilności.

Ostatnie komentarze

Dlaczego został skasowany wczorajszy komentarz z ... 09.05.2024
Z tym sensem ekonomicznym to się zgodzę pod ... 09.05.2024
Wszystko pięknie, tylko sformułowania są w ... 08.05.2024