Lublin stawia na wodorowe autobusy. Kupi 20 sztuk
Nowoczesne pojazdy mają być klimatyzowane, niskopodłogowe, wyposażone w monitoring, automaty do sprzedaży biletów, bramki do zliczania pasażerów oraz głosową zapowiedź przystanków. Będą ekologiczne, ciche i zdolne przejechać minimum 300 km na jednym tankowaniu.
Komfort w parze z ekologią
Zamawiane autobusy mają być niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. 12-metrowe pojazdy pomieszczą 70 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących.
Będą w pełni klimatyzowane i wyposażone w trzy podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie telefonów i tabletów. Automaty do sprzedaży biletów będą akceptować wyłącznie płatności bezgotówkowe.
Wyzwanie finansowe
Zakup tych nowoczesnych pojazdów jest uzależniony od dofinansowania. W ubiegłym roku MPK Lublin złożyło wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o pełne dofinansowanie, które wynosi 80 mln zł. Wniosek przeszedł już pozytywną ocenę formalną, co przybliża projekt do uroczystego finału.
Nowa infrastruktura
Obecnie w Lublinie jeździ jeden autobus wodorowy: 12-metrowy Solaris Hydrogen, który obsługuje linie komunikacyjne od 1 września 2023 roku. MPK Lublin zapewnia zasilanie tego pojazdu z mobilnego punktu dostaw, tzw. trailera.
W przyszłości, w sąsiedztwie zajezdni trolejbusowej, powstanie zewnętrzna stacja tankowania wodorem, której budowa, realizowana przez spółkę PAK-PCE Stacje H2, jest bardzo zaawansowana. Na oferty przetargowe spółka czeka do 8 lipca br.
Komentarze