Mercedes opóźnia inwestycje w auta elektryczne. Cały plan EV zostaje przesunięty
Mercedes-Benz dość drastycznie wycofuje się z planów co do aut elektrycznych. Aż do 2030 roku planuje produkować również spaliniaki.
Mercedes-Benz wycofuje się ze swoich planów dotyczących pojazdów elektrycznych, ponieważ planuje kontynuować budowę samochodów napędzanych benzyną "do 2030 roku".
Mercedes ogłosił plany wprowadzenia w pełni elektrycznego programu do końca dekady w 2021 roku, "tam, gdzie pozwalają na to warunki rynkowe".
Niemiecki producent powiedział, że wszystkie nowo wprowadzone architektury pojazdów będą tylko elektryczne od 2025 roku. Firma oferuje już EV w każdym segmencie z wersjami sedan i SUV modeli EQS i EQE oraz elektrycznym SUV EQB.
Zmiana planów i to dość drastyczna
Jednak firma ogłosiła w czwartek, że wycofuje się ze swojego zaangażowania w pojazdy elektryczne, planując produkcję pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi w ciągu następnej dekady.
Mercedes-Benz oczekuje teraz, że zelektryfikowane pojazdy (w tym hybrydy) będą stanowić 50% całkowitej sprzedaży w 2030 roku, drastycznie mniej niż 100% zobowiązania z 2021 roku.
Po tym, jak zysk netto producenta samochodów spadł o 21% w czwartym kwartale, Mercedes spowalnia swoją transformację. Twierdzi on, że "będzie w stanie zaspokoić różne potrzeby klientów do roku 2030".
Mercedes odnotował spadek przychodów w czwartym kwartale w głównych regionach, w tym w USA (-7,4%) i Niemczech (-2,8%).
Chociaż całoroczne przychody wzrosły o 2,1% do 153,2 miliarda dolarów, zyski operacyjne spadły o 4% w 2023 roku do 19,7 miliarda dolarów.
Mimo to pojazdy zelektryfikowane (w tym hybrydy) stanowiły 21,8% sprzedaży w IV kwartale, z 19,7% udziałem w 2023 roku. Mercedes powiedział, że spodziewa się, że pojazdy elektryczne i hybrydy będą stanowić od 19% do 21% sprzedaży pojazdów w tym roku.
Sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła o 61,3% w 2023 r. do 240 668, podczas gdy sprzedaż PHEV spadła o 12,5%. Samochody dostawcze Mercedes-Benz odnotowały w zeszłym roku wzrost sprzedaży o 7,8%, a pojazdy zelektryfikowane stanowiły 5,1%.
Nie tylko Mercedes:
Mercedes dołącza do amerykańskich producentów samochodów Ford i GM, którzy również niedawno odepchnęli a może bardziej konkretnie mówiąc przesunęli swoje inicjatywy dotyczące EV.
Producent samochodów powołał się na wyższą inflację, koszty łańcucha dostaw i wydatki na przyszłą technologię i pojazdy w celu obniżenia zysków brutto.
Mercedes nadal oczekuje, że jego pojazdy elektryczne nowej generacji wywrą duży wpływ na ogólną sprzedaż, liczy też na redukcją kosztów o około 30%. To zdecydowanie zwiększyłoby zyski firmy. Producent samochodów powiedział, że podstawowe pojazdy elektryczne oparte na nadchodzącym MMA, takie jak elektryczny CLA, będą miały zasięg WLTP o długości około 466 mil (750 km). Będą również w stanie zyskać do 250 mil (400 km) przy 15-minutowym szybkim ładowaniu. To byłoby naprawdę super.
Jak więc widać po decyzjach coraz większej ilości producentów aut, w tym i przyszłych 2-3 latach będziemy mieli lekkie wyhamowanie, jeśli chodzi o inwestycje w EV. Mercedes nie jest w tym odosobniony. Tak więc to rynek, tak naprawdę zadecyduje o tym, czy auta na prąd faktycznie zawładną ulicami miast na całym świecie, czy raczej będą mozolnie zdobywać przyczółki, krok po kroku.
Komentarze
Autor
MM
Wielbiciel nowych technologii. Szczególnie interesuje się Teslą czy SpaceX, oraz innymi firmami związanymi z Elonem Muskiem. Pisze i publikuje artykuły i posty głównie na łamach TeslaKlubPolska, a także dla serwisu otoev.pl Współpracuje bezpośrednio z Teslą, starając się przybliżyć i pokazać te właśnie auta elektryczne z jak najlepszej strony. Uświadamia i szkoli w zakresie elektromobilności.NOWOŚĆ! Realne raporty użytkowników Mercedes Dodaj swój zasięg
Ostatnie komentarze
Materiały Użytkowników
Test EQS SUV, test elektrycznego Mercedesa EQS w wersji SUV
W Klubie OtoEV.pl od 2 lat i 3 miesięcy