Mobilność elektryczna w biznesie daje duże możliwości
Elektryczna mobilność coraz częściej postrzegana jest jako realna alternatywa oraz obietnica czystszej i lepszej przyszłości. Jakie korzyści dla biznesu niesie?
Najbliższe perspektywy
Ostatnia dekada dostarczyła polskim przedsiębiorcom wielu powodów do wprowadzenia istotnych zmian w zarządzaniu i technologii. Szczególnie segment transportu, kluczowy dla gospodarki, odczuwa te zmiany.
Kryzys energetyczny, wyczerpywanie się paliw kopalnych, zanieczyszczenie środowiska oraz globalne ocieplenie wymuszają nowe podejście do dotychczasowych rozwiązań. Wzrost świadomości ekologicznej i wymagania rewolucji przemysłowej kierują uwagę na odnawialne źródła energii (OZE) i samochody na prąd – od samochodów osobowych po ciężarówki i autobusy.
Jak wynika z Barometru Flotowego 2024, transformacja energetyczna polskich flot przebiega powoli, jednak stabilnie. Z przynajmniej jednego w pełni elektrycznego auta korzysta 18% firm (wzrost o 2 pkt. proc. r/r). Niemal 30 proc. ankietowanych firm z Polski deklaruje chęć powiększenia flot samochodowych w okresie najbliższych trzech lat.
Różnorodność i zalety
Elektryczne samochody osobowe to najbardziej rozpoznawalna grupa pojazdów elektrycznych. Inwestycje w akumulatory zwiększają ich zasięg, a innowacje w designie i integracji z systemami smart city przyciągają nowych użytkowników.
Dostawczaki na prąd nieśmiało zyskują na popularności w miejskiej logistyce dzięki niskim kosztom eksploatacji. Niemniej, w tym segmencie nadal jest dużo do zrobienia. Barometr Flotowy 2024 pokazał, że elektryczne auta dostawcze wciąż dość trudno spotkać, bo korzysta z nich tylko 4% przedsiębiorstw. Być może w ciągu trzech lat ten odsetek wzrośnie do 17%.
Elektryczna mobilność dla biznesu
Mobilność elektryczna przynosi oszczędności eksploatacyjne rzędu 13–20%, głównie dzięki niższym kosztom serwisowania. Prostsza konstrukcja i co za tym idzie: mniejsza liczba ewentualnych napraw to tylko niektóre z zalet.
Elektryczne floty poprawiają wizerunek firm, ponieważ pozycjonują je jako nowoczesne i odpowiedzialne ekologicznie. Najpopularniejszą formą finansowania nowych samochodów firmowych jest wskazany przez 35% ankietowanych zakup auta ze środków własnych. W co trzecim przedsiębiorstwie to leasing jest główną formą finansowania pojazdów.
Komentarze