Często kupując auto elektryczne, niestety nie mamy pojęcia jakiej ładowarki domowej użyć. Co prawda nazwa ładowarka jest zarezerwowana dla urządzeń o mocach większych niż nasze 11 kW uzyskane z gniazda siłowego w naszym garażu. Evse nie jest tak do końca ładowarką, jest to Electric Vehicle Service Equipment, czyli dosłownie tłumacząc "sprzęt do obsługi naszego pojazdu elektrycznego", jednak potocznie, większość ludzi nazywa takie właśnie sprzęty ładowarkami. Zostańmy więc przy takim nazewnictwie, aby również nowi użytkownicy EV, którzy nie za mocno interesują się w sposób bardziej szczegółowy powyższym tematem, wiedzieli od samego początku o co chodzi.

Tak więc: aby naładować naszą Teslę w domu, w naszym garażu, można to zrobić w sposób dwojaki. Po pierwsze ładowanie ze zwykłego gniazdka, czyli 240V, niezbyt duży prąd, da nam to kilkanaście km. na godzinę. Zazwyczaj mamy tu 13 amper, i 13-14 km zasięgu na godzinę ładowania. Taki mały powolny prąd ładowania ma swoje zalety. Wpływa korzystnie na kondycję baterii i nie rozgrzewa jej ogniw za bardzo podczas całego procesu. Druga metoda, jest już zdecydowanie szybsza i ma moc ładowania na poziomie 11 kW. Niezbędne jest nam do tego gniazdo siłowe (kolor czerwony), które zazwyczaj montowane jest w garażach. Gniazdo takie, zwane również właśnie siłowym, ma moc 11 kW, przy 400V i 16 amp. W Tesli najlepszą ładowarką jaką możecie nabyć właśnie do domu jest tak zwana UMC 1-generacji. UMC oznacza Universal Mobile Connector, czyli Uniwersalne Złącze Mobilne, tłumacząc dosłownie. Ładowarka UMC dostarczy naszemu autu maksymalnie 11 kW mocy co przekłada się na "dołożenie" do baterii od 46 do nawet 60 km w ciągu godziny ładowania, w zależności czy ładujemy Model 3, model S czy Model X. Tak więc ładowanie w garażowej "siły" jest najlepszym i najbardziej optymalnym sposobem dostarczenia naszej Tesli niezbędnej do jazdy energii.

Obecnie UMC 1-generacji możemy zamówić bezpośrednio w Tesli, w cenie około 2750 zł za cały niezbędny nam do ładowania zestaw. Składa się on z podstawowego urządzenia i adaptera w kolorze czerwonym, pasującego bezpośrednio do naszego również czerwonego gniazda siłowego. Prąd AC, czyli zmienny lub przemienny (nazwa bardziej fachowa), którego używamy w naszych gospodarstwach domowych, jest poprzez UMC dostarczany do ładowarki pokładowej, znajdującej się pod tylnym siedziskiem naszego auta, tam konwertowany jest do standardu DC, czyli prądu stałego i w takiej formie trafia do baterii. Przerobienie prądu zmiennego na stały jest niezbędne, gdyż baterie w autach elektrycznych działają właśnie w systemie prądu stałego czyli DC (Direct Current).

Na powyższym zdjęciu możecie zobaczyć jak wygląda ładowarka Tesli UMC1, i właśnie takie urządzenie, dokładnie tak wyglądające, powinniśmy zakupić aby cieszyć się bezproblemowym ładowaniem naszej Tesli w warunkach domowych.