Nissan przystąpił do egzaminu na jazdę autonomiczną i… zdał

Od 2017 roku Nissan intensywnie pracuje nad technologią autonomicznej jazdy. Ostatnio firma ogłosiła, że przeprowadziła udany test swojego prototypu Nissana Leafa na ulicach Japonii.
Fot. Nissan
Data publikacji: 2024-06-09 Fot. Nissan

Miłosz

Data dodania: 2024-06-09

Górski Pałacyk Noclegi

To duży krok w kierunku wdrożenia autonomicznej mobilności, którą Nissan planuje zaoferować już w 2027 roku.


Poziomy autonomii: od 0 do 5


Aby zrozumieć kontekst rozwoju technologii autonomicznej jazdy, warto zaznajomić się z poziomami autonomii zdefiniowanymi przez Society of Automotive Engineers (SAE):

  • Poziom 0: brak automatyzacji – kierowca wykonuje wszystkie zadania.
  • Poziom 1: automatyzacja wspomagająca – systemy takie jak tempomat czy asystent pasa ruchu wspomagają kierowcę.
  • Poziom 2: częściowa automatyzacja – samochód kontroluje prędkość i kierunek, ale kierowca musi być gotowy do przejęcia kontroli nad autem. W ramach poziomu drugiego wyróżniany bywa także poziom 2+ (zaawansowana częściowa automatyzacja).
  • Poziom 3: warunkowa automatyzacja – samochód może prowadzić samodzielnie w określonych warunkach, ale kierowca nadal musi być gotowy do przejęcia kontroli.
  • Poziom 4: wysoka automatyzacja – pojazd może prowadzić w większości sytuacji bez zaangażowania kierowcy.
  • Poziom 5: pełna automatyzacja – pojazd jest w pełni autonomiczny.

Generalnie poziomy od 0 do 2 są uznawane za funkcje pomocnicze, natomiast poziomy od 3 do 5 za funkcje automatyzacji jazdy.


14 kamer, 10 radarów


Nowy prototyp Nissana Leafa został wyposażony w imponujący zestaw 14 kamer, 10 radarów i 6 czujników LiDAR, co znacznie poprawiło zdolności detekcji pojazdu w porównaniu z poprzednimi modelami.


Większość tych zaawansowanych czujników zamontowano na dachu, dzięki czemu rozpoznawanie otoczenia i przewidywanie zachowań innych uczestników ruchu drogowego oraz pieszych, jest dokładniejsze.


Testy w mieście


Nissan pomyślnie zdał egzamin z jazdy autonomicznej na ulicach Jokohamy, czym potwierdził skuteczność zastosowanych technologii w różnorodnych i złożonych scenariuszach drogowych.


Aktualne możliwości autonomicznej jazdy w Leafie odpowiadają poziomowi SAE 2, co oznacza, że kierowca nadal musi być gotowy do przejęcia kontroli nad samochodem. Jednak wraz z zaplanowanym na 2027 rok wprowadzeniem modelu na rynek, sytuacja ma się poprawić. Innymi słowy: auto będzie mocniej zautonomizowane.

Komentarze

0/10

Autor

Miłosz

Od kilku lat tworzę treści dla mediów online i tradycyjnych. Przygodę z dziennikarstwem rozpocząłem od pracy w lokalnym, miejskim portalu internetowym. Dziś piszę m.in. dla Bezprawnika.pl, Biotechnologii.pl i News4Media. Wolny czas spędzam na przeglądaniu YouTubea w poszukiwaniu ciekawostek zarówno o świecie dawnym, jak i współczesnym. Chętnie sięgam również po dobrą książkę – tak kryminał, jak i literaturę faktu.

NOWOŚĆ! Realne raporty użytkowników Nissan Dodaj swój zasięg

Opinie użytkowników Nissan Leaf Oceń ten model

Ocena ogólna

Opinie:

serialweb.pl

Data dodania: 13.05.2024
- słabe ładowanie AC - systemowe zużycie KWh/100km nie pokrywa się z faktycznym w samochodzie co przekłada się na rozbieżność w dystansie który można pokonać samochodem - uszkodzenie beteri nie powoduje skutków gwarancyjnych powyżej 100tyś naprawa jest odpplatna i po stronie klienta - sposób regeneracji baterii na gwarancji w celu podwyszenia SOH o 20% daje wiele do życzenia tj. zmniejszenie bufora dolnego granica 2,5V - tylko kilka serwisów gwaranta posiada pełną akredytację na kontrolę i ustawienia baterii trakcyjne
zobacz całą opinię

Nissan Leaf

Dane techniczne:

Oceń model
Przyspieszenie 0-100 km/h
Prędkość maksymalna
Zasięg oficjalny (WLTP)
Wszystkie dane Nissan Leaf

Ostatnie pytania

Modele producenta Nissan