Nissan przystąpił do egzaminu na jazdę autonomiczną i… zdał
To duży krok w kierunku wdrożenia autonomicznej mobilności, którą Nissan planuje zaoferować już w 2027 roku.
Poziomy autonomii: od 0 do 5
Aby zrozumieć kontekst rozwoju technologii autonomicznej jazdy, warto zaznajomić się z poziomami autonomii zdefiniowanymi przez Society of Automotive Engineers (SAE):
- Poziom 0: brak automatyzacji – kierowca wykonuje wszystkie zadania.
- Poziom 1: automatyzacja wspomagająca – systemy takie jak tempomat czy asystent pasa ruchu wspomagają kierowcę.
- Poziom 2: częściowa automatyzacja – samochód kontroluje prędkość i kierunek, ale kierowca musi być gotowy do przejęcia kontroli nad autem. W ramach poziomu drugiego wyróżniany bywa także poziom 2+ (zaawansowana częściowa automatyzacja).
- Poziom 3: warunkowa automatyzacja – samochód może prowadzić samodzielnie w określonych warunkach, ale kierowca nadal musi być gotowy do przejęcia kontroli.
- Poziom 4: wysoka automatyzacja – pojazd może prowadzić w większości sytuacji bez zaangażowania kierowcy.
- Poziom 5: pełna automatyzacja – pojazd jest w pełni autonomiczny.
Generalnie poziomy od 0 do 2 są uznawane za funkcje pomocnicze, natomiast poziomy od 3 do 5 za funkcje automatyzacji jazdy.
14 kamer, 10 radarów
Nowy prototyp Nissana Leafa został wyposażony w imponujący zestaw 14 kamer, 10 radarów i 6 czujników LiDAR, co znacznie poprawiło zdolności detekcji pojazdu w porównaniu z poprzednimi modelami.
Większość tych zaawansowanych czujników zamontowano na dachu, dzięki czemu rozpoznawanie otoczenia i przewidywanie zachowań innych uczestników ruchu drogowego oraz pieszych, jest dokładniejsze.
Testy w mieście
Nissan pomyślnie zdał egzamin z jazdy autonomicznej na ulicach Jokohamy, czym potwierdził skuteczność zastosowanych technologii w różnorodnych i złożonych scenariuszach drogowych.
Aktualne możliwości autonomicznej jazdy w Leafie odpowiadają poziomowi SAE 2, co oznacza, że kierowca nadal musi być gotowy do przejęcia kontroli nad samochodem. Jednak wraz z zaplanowanym na 2027 rok wprowadzeniem modelu na rynek, sytuacja ma się poprawić. Innymi słowy: auto będzie mocniej zautonomizowane.
Komentarze
Autor
Miłosz
Od kilku lat tworzę treści dla mediów online i tradycyjnych. Przygodę z dziennikarstwem rozpocząłem od pracy w lokalnym, miejskim portalu internetowym. Dziś piszę m.in. dla Bezprawnika.pl, Biotechnologii.pl i News4Media. Wolny czas spędzam na przeglądaniu YouTubea w poszukiwaniu ciekawostek zarówno o świecie dawnym, jak i współczesnym. Chętnie sięgam również po dobrą książkę – tak kryminał, jak i literaturę faktu.NOWOŚĆ! Realne raporty użytkowników Nissan Dodaj swój zasięg
Opinie użytkowników Nissan Leaf Oceń ten model
Opinie:
Ostatnie komentarze
Materiały Użytkowników
Nissan Leaf – trzecia generacja elektrycznego bestsellera zadebiutuje w przyszłym roku
Druga generacja, zaprezentowana w 2017 roku, czyli kilka lat po debiucie modelu, zaowocowała większą mocą, zasięgiem i użytecznością. Czy t
W Klubie OtoEV.pl od 2 lat i 3 miesięcy