O dominację w elektromobilności ścierają się najwięksi. Co to oznacza dla Europy?
Ustawa skupia się głównie na technologiach ekologicznych i jest ważnym krokiem w kierunku zmiany globalnych łańcuchów dostaw.
Europa Środkowa w obliczu chińskiej ekspansji
W odpowiedzi na amerykańskie czyny chiński przemysł motoryzacyjny, który od lat nie mógł dorównać zachodnim technologiom, skoncentrował się na elektromobilności. Dzięki ogromnym inwestycjom w badania i rozwój producenci z Chin zaczęli dominować w segmencie samochodów elektrycznych.
Obecnie Chiny kontrolują znaczną część światowego rynku baterii litowo-jonowych i innych podstawowych komponentów do aut elektrycznych. Dynamiczny rozwój Państwa Środka może zagrozić pozycji Europy Środkowej jako ważnego hubu produkcji motoryzacyjnej, szczególnie gdy niemieckie koncerny, skoncentrowane na utrzymaniu swojej konkurencyjności, zaczną bardziej polegać na chińskich podzespołach.
Motoryzacja napędza gospodarkę
Branża motoryzacyjna w Europie, z Niemcami, Francją, i Włochami na czele, od dawna jest silnikiem gospodarczym kontynentu. W 2021 roku motoryzacja wygenerowała dodatni bilans handlowy na poziomie 112,2 miliarda euro, co stanowiło drugą co do wielkości kategorię po branży chemicznej. Również kraje V4, dzięki inwestycjom zagranicznym i silnej pozycji poddostawczej, ugruntowały swoje znaczenie w produkcji i handlu motoryzacyjnym.
Debata w Europie na temat odpowiedzi na IRA jest intensywna. Niemcy i Francja próbują negocjować z USA mniej dyskryminacyjne warunki dla europejskich producentów i dążyć do rozluźnienia zasad dotyczących pomocy publicznej. Wzrost chińskich inwestycji w elektromobilność oraz możliwe przesunięcie chińskich producentów w stronę rynku UE mogą znacząco wpłynąć na europejską branżę motoryzacyjną i jej międzynarodową konkurencyjność.
Na rynku da się skutecznie konkurować, ale nie jest to proste
Europa Środkowa, jako ważny ośrodek produkcji motoryzacyjnej, stoi przed wyzwaniem zabezpieczenia swojej pozycji w obliczu rosnącej konkurencji, napływającej zwłaszcza z Chin. Może to wymagać zarówno politycznych, jak i ekonomicznych przemyśleń, aby skutecznie konkurować na zmieniającym się rynku. Dyskusje o przyszłości przemysłu motoryzacyjnego w regionie nabierają nowego znaczenia w obliczu wypracowania umiejętności balansowania między ochroną miejsc pracy a pozyskiwaniem inwestorów.
IRA wzmacnia amerykański sektor technologii ekologicznych, czym stawia przed Europą Środkową wyzwanie związane z koniecznością zaadaptowania się do nowej rzeczywistości rynkowej. Konieczne będzie znalezienie skutecznych sposobów na promowanie innowacji oraz zabezpieczenie zasadniczych sektorów gospodarczych przed konkurencją z Chin i Ameryki. Dialog i współpraca międzynarodowa są podstawowymi narzędziami do kształtowania przyszłości przemysłu motoryzacyjnego, gwarantującego stabilny rozwój gospodarczy regionu.
Komentarze