Wysokie ceny aut elektrycznych wynikają głównie z kilku czynników, z których jednym z najważniejszych jest koszt baterii.
Baterie stanowią znaczący udział w całkowitej cenie pojazdu elektrycznego i zawsze były praktycznie najwyższym kosztem w całym elektrycznym aucie.
Jednak w ostatnich latach ceny baterii sukcesywnie spadają, co powinno przyczynić się do obniżenia kosztów samochodów elektrycznych w przyszłości.
Koszty baterii zależą od postępu technologicznego, zapotrzebowania na lit, nikiel, kobalt i inne materiały używane do produkcji, a także od skali produkcji, co jest bardzo ważne.
W miarę jak technologia będzie postępować, a producenci zdobędą większe doświadczenie i zdolności produkcyjne, można spodziewać się obniżenia kosztów produkcji baterii i tym samym całych pojazdów elektrycznych.
Prognozy sugerują, że ceny samochodów elektrycznych będą dalej spadać w nadchodzących latach. Ostateczny czas, kiedy te samochody staną się znacznie tańsze, może być różny w zależności od wielu czynników, takich jak postęp technologiczny, polityka rządów, konkurencja na rynku oraz popyt konsumentów.
Ważne jest, aby zrozumieć, że cena samochodów elektrycznych może być wyższa niż ich odpowiedników z silnikiem spalinowym na początku, ale długoterminowo, dzięki niższym kosztom eksploatacji i korzyściom ekologicznym, mogą okazać się bardziej opłacalnym wyborem dla konsumentów.
Kiedy produkcja osiągnie dużą skalę, ceny na pewno spadną co możemy obserwować już dziś. Jeszcze niedawno ceny elektryków, a w szczególności takich komponentów jak baterie trakcyjne były naprawdę wysokie.
Patrząc historycznie w 2013 roku za 1 kWh trzeba było zapłacić ponad 700 dolarów, więc pakiet na przykład w Tesli Model S, o wielkości 85 kWh kosztował aż 59 500 dolarów. Samo auto był to koszt ponad 100 000 dolarów. Dziś ten sam pakiet będzie kosztował dużo mniej, bo cena za 1 kWh to dziś około 130 dolarów, a więc cały pakiet o wielkości 85 kWh kosztuje nieco ponad 11 000 dolarów. To ogromna różnica, choć zaznaczyć trzeba, że dziś Tesla nie używa już pakietów tej wielkości w Modelu S. Montuje większe zestawy czyli 100 kWh, ale ich koszt i tak jest dużo tańszy niż ten o wielkości 85 w 2013 roku. Spowodowało to również obniżenie ogólnej ceny auta, którą można było swego czasu zakupić za nieco tylko ponad 80 000 dolarów.
Szacuje się że pakiety spadną w swojej cenie jeszcze bardziej a kwota za kWh będzie oscylować poniżej 100 dolarów w 2026 roku. To prognozy, choć niektórzy twierdzą że tacy producenci jak Tesla już dziś płacą poniżej 100 dolarów za kWh.
Wraz z obniżką tych wskaźników możemy mieć nadzieje na obniżki cen aut elektrycznych, co byłoby mile widziane przez wszystkich zwolenników tej technologii.