Płock stawia na wodór – testuje autobus Arthur H2 Bus 12

W transporcie miejskim technologia wodorowa zaczyna grać coraz istotniejszą rolę. Choć na obecnym etapie pozostaje kosztowna, eksperci przewidują, że w najbliższych latach wodór stanie się ekonomicznie konkurencyjnym paliwem przyszłości. Taką nadzieję ma m.in. Płock.
Fot. materiały Komunikacji Miejskiej – Płock
Data publikacji: 2024-03-05 Fot. materiały Komunikacji Miejskiej – Płock
Będzie gdzie ładować? 05.03.2024

Miłosz

Data dodania: 2024-03-05

Od połowy grudnia 2023 roku Płock testuje nowatorskie rozwiązanie w komunikacji miejskiej – autobus wodorowy. Lokalna komunikacja miejska stoi przed ambitnym celem: do 2028 roku 30% jej floty ma być zeroemisyjne.

Fot. materiały Komunikacji Miejskiej – Płock


Spokojnie, to tylko „płocki statek kosmiczny”


Ta inicjatywa wpisuje się w globalne trendy poszukiwania ekologicznych rozwiązań transportowych. Jeden z pasażerów nazwał testowany niedawno autobus „płockim statkiem kosmicznym” i to właśnie ta nazwa na dobre przylgnęła do wodorowca. 


Niestety, o ile autobus diesel odpowiadający standardom płockiej komunikacji kosztuje około 1,4 mln zł, autobus wodorowy to już wydatek rzędu 3–3,2 mln zł. Na szczęście dla samorządu dzięki dofinansowaniu ta cena może spaść kilkakrotnie.


Poza tym, pomimo entuzjazmu towarzyszącego technologii wodorowej, nie można ignorować wyższych kosztów eksploatacji autobusów na wodór. Obecnie te koszty są nawet 2,5–3 razy większe od kosztów użytkowania tradycyjnych środków kołowego transportu zbiorowego. Ponadto dużym problemem jest brak komercyjnej produkcji wodoru w Polsce. 


Innowacja na kołach – Arthur H2 Bus 12


Mimo wyzwań związanych z transportem wodorowym Płock odważnie idzie w przyszłość. Dopiero co testował jeden autobus na wodór (Solarisa), a teraz już próbuje z kolejnym – autobusem wodorowym Arthur H2 Bus 12. 


Do 23 marca mieszkańcy mają okazję bezpłatnie jeździć po mieście, korzystając z tego środka transportu. Zaprojektowany z myślą o dostępności i komforcie autobus oferuje 78 miejsc pasażerskich, w tym 33 siedzące, niską podłogę, miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz wydajną klimatyzację. To 12-metrowe dzieło techniki zasilane wodorem można zatankować w około kwadrans.  


Płock przygotowuje się ponadto do rozbudowy infrastruktury tankowania wodoru. To bardzo ważna inwestycja, biorąc pod uwagę, że miasto zamierza iść w kierunku wodorowych rozwiązań komunikacyjnych.

Fot. materiały Komunikacji Miejskiej – Płock


Komentarze (1)

0/10
  • Elektryk
    odpowiedz

    Będzie gdzie ładować?

Autor

Miłosz

Od kilku lat tworzę treści dla mediów online i tradycyjnych. Przygodę z dziennikarstwem rozpocząłem od pracy w lokalnym, miejskim portalu internetowym. Dziś piszę m.in. dla Bezprawnika.pl, Biotechnologii.pl i News4Media. Wolny czas spędzam na przeglądaniu YouTubea w poszukiwaniu ciekawostek zarówno o świecie dawnym, jak i współczesnym. Chętnie sięgam również po dobrą książkę – tak kryminał, jak i literaturę faktu.

Ostatnie komentarze

Panie Kamilu czemu nie usunął pan Elbląga. ... 14.05.2024