Polestar z nowymi autami atakuje rynek USA. Nie będzie jednak łatwo
Coraz więcej produkuje się w Chinach. Nawet europejskich aut. Jest też Polestar, związany ze szwedzką marką Volvo. Czy jednak naprawdę jest tak jak nam się wydaje?
Polestar ogłosił, że rozpoczęła się produkcja Crossovera Polestar 3 w Chengdu w Chinach, w tym samym miejscu, gdzie powstaje sedan Polestar 2.
Chińskie konsorcja produkcyjne lub finansowe rozciągają swoje macki właściwie już na cały świat. Inwestując (a właściwie przejmując lub stając się większościowym udziałowcem) w zagraniczne firmy mające problemy finansowe.
Z jednej strony to dobrze, bo ratują firmę i miejsca pracy, jednak z drugiej, stają się właścicielem tego, co było często budowane przez dziesięciolecia u nas w Europie, czy w innych miejscach na świecie.
Amerykańska ścieżka Polestara:
W niedalekiej przyszłości – w połowie 2024 roku – Polestar 3 wejdzie do produkcji w Południowej Karolinie w USA, stając się pierwszym modelem marki produkowanym na dwóch kontynentach. A jednak! Chińczycy zapewne chcą, aby ich auto załapało się na rządowe dotacje, które do niskich nie należą, jeśli chodzi o rynek USA.
Sytuacja firmy, ta obecna nie jest jednak do końca taka różowa. Marka Polestar, produkt konsorcjum Geely Group i bliski kuzyn Volvo, zmaga się ze spowolnieniem sprzedaży i wątpliwościami co do swojej przyszłości. Nawet Volvo ogłosiło niedawno, że cofnie się o krok jako inwestor w markę, zachowując większą ostrożność.
Właściwie nie rozumiem po co cała ta zabawa z powoływaniem nowej sub-marki. Volvo ma wszystkie atuty.
Jest znane, cenione za solidność i niezawodność. Ma swoją szeroką rzeszę zwolenników i wielbicieli.
Robi bardzo dobre auta i ma dzięki temu ugruntowaną pozycję na rynku. Po co się bawić w nowe marki, promować je od podstaw i pakować górę pieniędzy w tworzenie czegoś od zera?
Dziwne, ale tak to działa, choć jest to dla mnie nieco nielogiczne postępowanie i powód do przepalenia ogromnych sum pieniędzy. Jednak…
Polestar planuje pięć modeli do 2026 roku:
Wraz z dołączeniem Polestar 3 i Polestar 4 do Polestar 2, firma rozszerzyła swoją ofertę z jednego do trzech modeli. Do 2026 roku Polestar zamierza oferować także czterodrzwiowe modele Polestar 5 GT i Roadster Polestar 6.
Według Polestar pierwsza wczesna seria testów produkcyjnych w amerykańskiej fabryce zakończyła się sukcesem. Po Chinach, Polestar 3 będzie produkowany w fabryce Volvo Cars w Ridgeville w Południowej Karolinie wraz z trzyrzędowym crossoverem Volvo EX90.
Obecna sytuacja wygląda tak:
Sprzedaż firmy w 2023 roku wzrosła jedynie nieznacznie w porównaniu do 2022 roku, osiągając około 54 600 sztuk. Obecnie sedan Polestar 2 jest jedynym samochodem w jego ofercie. Firma redukuje liczbę pracowników na całym świecie w obliczu „trudnych warunków rynkowych”. Co więcej, marka obecnie opiera się głównie na Geely Holding, gdyż Volvo Cars zdecydowało się zmniejszyć swoje udziały w Polestar .
Wiele zależy teraz od sprzedaży modeli Polestar 3 i Polestar 4. Jednakże, chociaż marka bardzo potrzebuje Crossoverów, Polestar 3 jest niestety bardzo drogim autem; podstawowy model Long-Range Dual Motor zaczyna się od 83 900 USD, natomiast pakiet Long Range Dual Motor Performance Pack zaczyna się od 89 900 USD. Jest on pozycjonowany jako konkurent Audi Q8 E-Tron lub BMW iX. Jest więc bardzo drogo i absolutnie nie wydaje mi się, aby auta te, w tak wysokiej cenie, odniosły jakikolwiek sukces rynkowy.
Myślę, że będą raczej ciekawostką rynkową dla bogatych Amerykanów.
Źródło zdjęć: Kittyfly / Shutterstock.com, na podstawie wykupionej licencji.
Wnętrze Polestar 3 nieco ascetyczne, ale w sumie do tego jesteśmy przyzwyczajeni w dzisiejszych autach elektrycznych.
Polestar 4 to Crossover marki przeznaczony na rynek masowy i powinien być jeszcze ważniejszym modelem, nawet jeśli nie jest wyposażony w tylną szybę. Produkcja tego samochodu rozpoczęła się w zeszłym roku w Chinach, a od 2025 r. będzie on również produkowany w fabryce joint-venture Renault Korea Motors (RKM) w Korei Południowej, co pozwoli mu również uniknąć wysokich chińskich ceł. Oczekuje się, że Polestar 4 będzie zaczynał się od znacznie bardziej rozsądnych cen około 60 000 dolarów. Niestety ciągle jest to dość wysoka cena jak na auto. Inne marki, jak grupa Hyundai, czy Tesla mają bardzo dobre elektryki w dużo bardziej rozsądnych pieniądzach.
Trudno więc będzie Polestarowi nawiązać równorzędną walkę z takimi firmami.
Komentarze