Polska powinna jak najszybciej zaimplementować dyrektywę RED

Mimo że dyrektywa 2018/2001 (RED II) obowiązuje już od ponad pięciu lat, w Polsce kluczowe przepisy zostały zaimplementowane jedynie częściowo. Mimo że termin na transpozycję minął w czerwcu 2021 roku.
Fot. Owlie Productions / Shutterstock.com
Data publikacji: 2024-04-15 Fot. Owlie Productions / Shutterstock.com

Miłosz

Data dodania: 2024-04-15

Niedawna nowelizacja, z 20 listopada 2023 roku (RED III), podnosi cele dotyczące udziału OZE do 42,5% w końcowym zużyciu energii do 2030 roku i wyznacza poziom 29% dla sektora transportu. Albo zmniejszyć intensywność emisji gazów cieplarnianych w tym sektorze o 14,5% do końca obecnej dekady. Polska stoi więc przed wyzwaniem, jakim jest pełna adaptacja przepisów do krajowych realiów.


Jak przyspieszyć rozwój infrastruktury ładowania?


Dyrektywa RED wprowadza również mechanizm carbon credits, który może stanowić dodatkowe źródło przychodów dla operatorów stacji ładowania. Jest to szansa na przyspieszenie rozbudowy infrastruktury dla pojazdów zeroemisyjnych, co z kolei może wpłynąć na zwiększenie popytu na usługi ładowania.


W ciągu pierwszych dwóch miesięcy bieżącego roku odnotowano tylko o 16 nowych punktów ładowania więcej w porównaniu do tego samego okresu w roku poprzednim, co świadczy o powolnym tempie rozwoju infrastruktury.


Dzięki dyrektywie RED w krajach takich jak Niemcy, Niderlandy, Francja, Belgia czy Austria, system carbon credits już przynosi korzyści zarówno operatorom ogólnodostępnych stacji ładowania, jak i prywatnym użytkowników EV. W Polsce umożliwienie objęcia tym mechanizmem także prywatnych użytkowników mogłoby znacznie przyspieszyć rozwój rynku elektromobilności.


Biała Księga


„Biała Księga Nowej Mobilności” przygotowana przez PSPA zawiera ponad 120 propozycji zmian, które mają na celu usunięcie barier rozwoju elektromobilności w Polsce. Ich ważnym elementem jest propozycja zaakcentowana tym, by energia elektryczna z OZE dostarczona do pojazdów elektrycznych była uznawana z wykorzystaniem współczynnika czterokrotności jej wartości energetycznej. To zwiększyłoby motywację do inwestowania w zrównoważony transport.


Zarówno implementacja przepisów dyrektywy RED II/III, jak i wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań finansowych w postaci mechanizmu carbon credits mają zasadnicze znaczenie dla przyszłości elektromobilności w Polsce. Zdaniem PSPA przyspieszenie rozbudowy infrastruktury oraz rozwiązania systemowe proponowane w „Białej Księdze” mogą istotnie zmniejszyć ślad węglowy.

Komentarze

0/10

Autor

Miłosz

Od kilku lat tworzę treści dla mediów online i tradycyjnych. Przygodę z dziennikarstwem rozpocząłem od pracy w lokalnym, miejskim portalu internetowym. Dziś piszę m.in. dla Bezprawnika.pl, Biotechnologii.pl i News4Media. Wolny czas spędzam na przeglądaniu YouTubea w poszukiwaniu ciekawostek zarówno o świecie dawnym, jak i współczesnym. Chętnie sięgam również po dobrą książkę – tak kryminał, jak i literaturę faktu.

Ostatnie komentarze

KIedy będzie czynna ładowarka w Nysie? Stoi ... 25.08.2024
Dopiero planują węglik krzemu? Z tego wynika, ... 22.08.2024