Poradnik zimowy. Jak dbać o auto elektryczne podczas zimy?
Jak ułatwić życie zarówno sobie jak i swojemu elektrycznemu autu podczas kiedy za oknem wieje, śnieży a temperatury nie rozpieszczają?
Pojazdy elektryczne zimą
Zimna pogoda wpływa na zasięg i wydajność twojego EV, ponieważ jony w baterii trakcyjnej przepływają przez ogniwa wolniej. Tyczy się to zarówno procesów fizycznych jak i chemicznych, które znacząco zwalniają podczas gdy temperatura spada.
1. Zaparkuj samochód w garażu, jeśli to możliwe
Jeśli masz garaż, umieść w nim swoje auto elektryczne. (Nie obawiaj się, że się zapali, to mit. Elektryki palą się 140 razy rzadziej niż hybrydy.) Jeśli jesteś poza domem i chcesz zaparkować, wybierz garaż lub parking podziemny, jeśli to możliwe. Ciepło garażu pomoże w tym aby bateria nie przemarzła „na kość” jeśli temperatury spadły dużo poniżej zera.
2. Rozgrzej akumulator swojego samochodu
Większość pojazdów elektrycznych pozwala ustawić czas na rozgrzanie samochodu przed wyjazdem. Jest to najlepsza praktyka dla wydajności, ponieważ rozgrzewa baterię i nagrzewa kabinę.
Jeśli ładujesz w domu, trzymaj swój EV podłączony do zasilania, gdy zaczniesz go ogrzewać, w takim wypadku grzanie zarówno baterii jak i kabiny odbywa się za pomocą energii pozyskiwanej z gniazdka a nie z baterii trakcyjnej auta. Najlepiej podłączyć pojazd i uruchomić system ogrzewania przez 20-30 minut przed jazdą.
3. Nie pozwól, aby poziom naładowania baterii był zbyt niski
Kiedy jest mroźno, pamiętaj, że system zarządzania akumulatorem w samochodzie rezerwuje pewien procent pojemności akumulatora - zazwyczaj około 15-20% - na podgrzanie baterii.
Staraj się pozostać w zakresie 20-80%, aby uzyskać maksymalną wydajność - i planować częstsze ładowanie, jeśli to możliwe, aby uzupełniać energię. Ponadto w zimie dobrze jest utrzymywać stan naładowania zdecydowanie powyżej 20%. Ja staram się, aby nasza Tesla miała poziom naładowania w granicach 70-80%. Daje mi to komfort psychiczny podczas zimowych mroźnych dni.
4. Ogrzewaj osobę, a nie samochód
Grzanie na full bez zastanowienia, gdy jest zimno, zmniejszy zasięg twojego EV, może nie bardzo dużo, ale jednak. Ogranicz ogrzewanie tylko po stronie kierowcy, jeśli jeździsz sam lub używaj podgrzewania siedzeń. Ta opcja zużywa zdecydowanie mniej energii niż ogrzewanie całej kabiny samochodu.
5. Napompuj opony
Powietrze w oponach zmniejsza swoją objętość wraz ze spadkiem temperatury i powoduje to spadek ciśnienia. Regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach, aby zmaksymalizować zasięg auta. Chcesz, aby Twój samochód jeździł z jak najmniejszym oporem toczenia, utrzymuj odpowiednie ciśnienie.
6. Użyj trybu ekologicznego
Większość pojazdów elektrycznych oferuje "tryb ekologiczny", który zwiększa przebieg i zmniejsza zużycie energii poprzez ograniczenie energii dostarczanej do silnika napędowego. Możesz przyspieszać wolniej, ale może to również sprawić, że jazda będzie bezpieczniejsza w oblodzonych lub śnieżnych warunkach.
7. Podgrzewaj baterie w trasie
Ważne jest dla wydajności auta i dla mniejszego zużycia energii podczas jazdy w trasie, podgrzewanie baterii podczas jazdy. Bateria taka będzie się szybciej ładować na stacjach DC, co znacząco skróci czas podróży. Jako przykład mogę podać czas ładowania od 20-95% SOC w Tesli Model 3 Standard Range LFP, który wyniósł równo 21 minut. Jeśli bateria byłaby zimna czas wydłużyłby się do nawet 40 minut lub więcej.
To garstka porad które ułatwią jeżdżenie autem EV podczas zimowych miesięcy. Czy zużycie w zimie jest wyższe? Oczywiście że tak, ale to nie domena aut na prąd. Każde auto niezależnie od napędu, w tym podkreślam, również te tradycyjne, benzynowe zużywają podczas zimy od 20 do nawet 30% więcej energii na przejechanie 100 km niż podczas ciepłych letnich miesięcy.
Mała Honda Jazz jeżdżąca po mieście w lecie zużywa 7,2 litra benzyny a w zimie potrafi pochłonąć nawet 9,6 litra paliwa. To samo auto, taki sam styl jazdy, inne warunki atmosferyczne. To jednak normalna fizyka, tak to działa i nie mamy na to wpływu. Zużycie jest znacząco większe i tego nie zmienimy. Zmienić możemy sam komfort jazdy naszym elektrykiem troszeczkę ułatwiając mu zadanie.
Komentarze