Raport Mobility Guide 2023 – odkrywamy liderów elektromobilności
To szczegółowe badanie, obejmujące sprzedaż aut elektrycznych, infrastrukturę ładowania, a także zachęty rządowe, rzuciło nowe światło na globalne tendencje w sektorze e-mobilności.
Na progu elektrycznej ery – Polska na rozdrożu
Wnikliwe badanie „Mobility Guide 2023” poparte analizą rynku pod kątem różnorodności oferty i kosztów eksploatacji ukazało obiecujące zmiany w wielu krajach, w tym w Polsce, z uwagi na obniżenie całkowitych kosztów eksploatacji i coraz większą atrakcyjność elektrycznych alternatyw wobec samochodów spalinowych.
Polska, z 39 punktami na 100 możliwych, została umiejscowiona na progu kategorii krajów nieustannie podążających drogą postępu. Choć na razie Polska jest sklasyfikowana jako kraj wschodzący elektromobilnie – podobnie jak np.: Chorwacja, Czechy, Estonia, Indie, Łotwa, Litwa, Słowacja czy Słowenia – to zaledwie jeden punkt dzieli nas od tego, aby wejść do kategorii kraju rozwijającego się. I być razem z m.in. Grecją, Węgrami, Irlandią, Włochami oraz Hiszpanią.
Na drodze postępu
Z informacji podanych przez Licznik Elektromobilności, prowadzony przez PZPM oraz PSPA, i według stanu na koniec grudnia 2023 roku, w Polsce jest zarejestrowanych 57 065 samochodów elektrycznych zarówno osobowych, jak i użytkowych (BEV). W ciągu ostatnich 12 miesięcy ich liczba wzrosła o 23 651 pojazdów, czyli o 52% w porównaniu do roku 2022. O tym podsumowaniu pisaliśmy niedawno tutaj.
To dowód na to, że choć droga do elektromobilnej dominacji Polski w Europie pozostaje jedynie marzeniem osób o ekspansjonistycznych zapędach, to już zarysowała się przed nami jasna ścieżka. Poprawa infrastruktury ładowania i zachęty finansowe są w tym wszystkim jak najbardziej istotne.
Globalny przegląd
Raport rozróżnia kraje wschodzące, rozwijające się i zaawansowane i pokazuje różnorodność scenariuszy elektryfikacji. W zestawieniu przodują Norwegia, Austria i Holandia jako kraje oferujące bardzo korzystne warunki dla ekspansji „elektryków”. Oprócz nich również Belgię, Danię, Finlandię, Francję, Niemcy, Luksemburg, Szwecję i Wielką Brytanię uznano za kraje zaawansowane pod względem elektryfikacji.
Polska, wraz z innymi krajami wschodzącymi, stoi przed wyzwaniem w postaci dogonienia liderów i wykorzystywania do tego potencjału sprzedaży samochodów elektrycznych oraz konkurowania pod względem kosztów. To dynamiczny krajobraz, w którym każdy kraj rysuje własną ścieżkę ku przyszłości zasilanej elektrycznie.
Komentarze