Rynek aut w Unii Europejskiej jest pełny przetasowań. Co z „elektrykami”?

Rynek samochodowy w Unii Europejskiej zanotował pierwszy w 2024 roku spadek, zamanifestowany obniżką o 5,2 do łącznej liczby ok. 1 miliona sztuk sprzedanych pojazdów. Szczególnie odczuły go cztery największe rynki: Niemcy (-6,2), Hiszpania (-4,7), Włochy (-3,7) oraz Francja (-1,5).
Fot. alexfan32 / Shutterstock.com
Data publikacji: 2024-04-22 Fot. alexfan32 / Shutterstock.com

Miłosz

Data dodania: 2024-04-22

Pomimo marcowego spadku pierwszy kwartał br. przyniósł ogólny wzrost rejestracji o 4,4%, do prawie 2,8 miliona pojazdów. Wzrost był wyraźnie widoczny na głównych rynkach UE, z Włochami i Francją na czele, gdzie zwyżka wyniosła po 5,7%. Za nimi plasują się Niemcy z 4,2% wzrostu i Hiszpania z 3,1%.


„Elektryki” i hybrydy


W marcu br. nastąpiły spore przesunięcia w udziałach rynkowych różnych typów pojazdów. Udział samochodów elektrycznych na baterie spadł do 13% z 13,9% w roku poprzednim, z rejestracją 134 397 sztuk, co oznacza spadek o 11,3%. Tymczasem udział pojazdów hybrydowych wzrósł do 29% (z 24,4%).


W segmencie HEV zarejestrowano wzrost o 12,6%, z Francją i Włochami notującymi zwyżki odpowiednio o 29,6% i 8,3%. Z kolei rejestracje hybryd typu plug-in spadły o 6,5%, przy czym we Francji odnotowano wzrost o 3,6%.


Grafika: ACEA


Spadki w sprzedaży benzyny i diesla


Najbardziej dotknięte spadkami były pojazdy z silnikami benzynowymi i diesle. Benzyniaki zanotowały spadek o 10,2%. Diesel odnotował jeszcze większy spadek, o 18,5%. Największe spadki sprzedaży diesla wystąpiły w Hiszpanii (-38%), Francji (-32,1%) i Włoszech (-27,6%), podczas gdy np. Niemcy odnotowały jedynie minimalną zniżkę o 0,5%. Całkowita sprzedaż samochodów z silnikiem Diesla wyniosła 128 227 sztuk. 


Tegoroczny marzec przyniósł wyraźne przetasowania na rynku samochodowym Unii Europejskiej. Widać na nim ogólny spadek sprzedaży, ale też interesujące wzrosty w segmentach aut elektrycznych i hybrydowych. Te ruchy ilustrują dynamiczne zmiany preferencji klientów oraz adaptację producentów do szybko zmieniających się warunków rynkowych.

Komentarze

0/10

Autor

Miłosz

Od kilku lat tworzę treści dla mediów online i tradycyjnych. Przygodę z dziennikarstwem rozpocząłem od pracy w lokalnym, miejskim portalu internetowym. Dziś piszę m.in. dla Bezprawnika.pl, Biotechnologii.pl i News4Media. Wolny czas spędzam na przeglądaniu YouTubea w poszukiwaniu ciekawostek zarówno o świecie dawnym, jak i współczesnym. Chętnie sięgam również po dobrą książkę – tak kryminał, jak i literaturę faktu.

Ostatnie komentarze

KIedy będzie czynna ładowarka w Nysie? Stoi ... 25.08.2024
Dopiero planują węglik krzemu? Z tego wynika, ... 22.08.2024