Słabe wyniki sprzedaży aut EV w Chinach
Rynek motoryzacyjny w Chinach jak huśtawka.
Czy największy rynek moto na świecie łapie zadyszkę?
Mogłoby się tak wydawać, bo wyniki w lutym są słabe w porównaniu z ubiegłym rokiem oraz porównując miesiąc do miesiąca (styczeń-luty 2024).
Mamy też 15 firm produkujących auta elektryczne zagrożone bankructwem i upadkiem.
Jak możemy wyczytać w oficjalnych danych z Chin:
Dane Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych (CPCA) ujawniły, że sprzedaż pojazdów Tesla - Giga wyprodukowanych w Szanghaju przez Teslę w Chinach spadła w lutym 2024 r. Tłumaczy się to na razie w jeden sposób, ale czy była to rzeczywista przyczyna? Podobno spadek nastąpił w związku ze świętem Chińskiego Nowego Roku, które wydaje się mieć wpływ na ogólny sektor motoryzacyjny w Chinach w zeszłym miesiącu.
Według CPCA w lutym 2024 r. Tesla China sprzedała łącznie 60 365 aut wyprodukowanych w Chinach.
Liczba ta oznacza spadek o 18,87% rok do roku w porównaniu z lutym 2023 r. i spadek o 15,51% miesiąc do miesiąca, porównując do stycznia 2024 r.
Nie tylko Tesla, i to niepokoi najbardziej. Wygląda to jak ogólny trend:
Chociaż wyniki Tesli w Chinach w lutym rzeczywiście wykazały spadek, należy zauważyć, że inni producenci samochodów w kraju odnotowali podobne tendencje.
Dla kontekstu, BYD odnotowało spadek o 36,84% rok do roku i 39,30% spadek miesiąc do miesiąca w porównaniu ze styczniem 2024 r. Nio odnotowało spadek o 33,11% rok do roku i 19,12% miesiąc do miesiąca, i Xpeng odnotowały spadek sprzedaży o 24,38% rok do roku i 44,91% miesiąc do miesiąca.
Mając to na uwadze, wydaje się, że wyniki Tesli w Chinach za luty 2024 r. są zasadniczo zgodne z wynikami krajowego sektora motoryzacyjnego, niestety.
Święto Chińskiego Nowego Roku w tym roku odbyło się w dniach 10-17 lutego 2024 roku. Co ciekawe, w poprzednim roku święto to wypadło w styczniu. W styczniu 2023 r. Tesla China sprzedała łącznie 66 051 pojazdów, z czego 26 843 na rynku krajowym, a 39 208 na eksport.
Największy zakład Tesli w Chinach:
Tesla posiada swój największy pod względem wielkości zakład produkcyjny w Chinach, przy czym Giga Shanghai ma roczną zdolność produkcyjną ponad 950 000 pojazdów. Zakład produkuje dwa najlepiej sprzedające się pojazdy Tesli, sedan Model 3 i Crossover Model Y, i obsługuje zarówno krajowy rynek chiński, jak i inne rynki na których firma jest obecna.
W styczniu 2024 r. Tesla China sprzedała łącznie 71 447 pojazdów Giga wyprodukowanych w Szanghaju.
Liczby te oznaczają wzrost o 8,17% rok do roku i spadek o 24,10% w porównaniu z grudniem 2023 r. Według danych CPCA, styczniowa sprzedaż Tesli w Chinach obejmowała 39 881 pojazdów sprzedanych w kraju i 31 566 pojazdów wyeksportowanych za granicę.
Takie spadki niepokoją. Choć może faktycznie to tylko chwilowa zadyszka i rynek się odbije. Choć z drugiej strony nie wiem, czy możemy oczekiwać wiecznych wzrostów. Tak chyba to nie działa. Jak pokazuje ekonomia w skali makro, od setek lat mamy czas prosperity z szalonymi cenami, szczególnie nieruchomości, przeplatane okresami głębokich kryzysów.
Tak już działa ten świat i zdaje się, że stało się to obowiązującą regułą. Szczególnie kiedy spojrzymy na gospodarkę światową od roku 1900.
Komentarze