Słabe wyniki sprzedaży aut EV w Chinach

Zdaje się że chiński rynek EV i ogólnie motoryzacyjny złapał lutową zadyszkę, i to zadyszkę w skali makro. Nie ominęło to również amerykańskiej Tesli
Fot.  Tada Images  Shutterstock.com
Data publikacji: 2024-03-06 Fot. Tada Images Shutterstock.com

MM

Data dodania: 2024-03-06

Rynek motoryzacyjny w Chinach jak huśtawka.


Czy największy rynek moto na świecie łapie zadyszkę?


Mogłoby się tak wydawać, bo wyniki w lutym są słabe w porównaniu z ubiegłym rokiem oraz porównując miesiąc do miesiąca (styczeń-luty 2024). 
Mamy też 15 firm produkujących auta elektryczne zagrożone bankructwem i upadkiem.


Jak możemy wyczytać w oficjalnych danych z Chin:
Dane Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych (CPCA) ujawniły, że sprzedaż pojazdów Tesla - Giga wyprodukowanych w Szanghaju przez Teslę w Chinach spadła w lutym 2024 r. Tłumaczy się to na razie w jeden sposób, ale czy była to rzeczywista przyczyna? Podobno spadek nastąpił w związku ze świętem Chińskiego Nowego Roku, które wydaje się mieć wpływ na ogólny sektor motoryzacyjny w Chinach w zeszłym miesiącu.
Według CPCA w lutym 2024 r. Tesla China sprzedała łącznie 60 365 aut wyprodukowanych w Chinach. 

Liczba ta oznacza spadek o 18,87% rok do roku w porównaniu z lutym 2023 r. i spadek o 15,51% miesiąc do miesiąca, porównując do stycznia 2024 r.


Nie tylko Tesla, i to niepokoi najbardziej. Wygląda to jak ogólny trend:


Chociaż wyniki Tesli w Chinach w lutym rzeczywiście wykazały spadek, należy zauważyć, że inni producenci samochodów w kraju odnotowali podobne tendencje. 
Dla kontekstu, BYD odnotowało spadek o 36,84% rok do roku i 39,30% spadek miesiąc do miesiąca w porównaniu ze styczniem 2024 r. Nio odnotowało spadek o 33,11% rok do roku i 19,12% miesiąc do miesiąca, i Xpeng odnotowały spadek sprzedaży o 24,38% rok do roku i 44,91% miesiąc do miesiąca.

Mając to na uwadze, wydaje się, że wyniki Tesli w Chinach za luty 2024 r. są zasadniczo zgodne z wynikami krajowego sektora motoryzacyjnego, niestety. 


Święto Chińskiego Nowego Roku w tym roku odbyło się w dniach 10-17 lutego 2024 roku. Co ciekawe, w poprzednim roku święto to wypadło w styczniu. W styczniu 2023 r. Tesla China sprzedała łącznie 66 051 pojazdów, z czego 26 843 na rynku krajowym, a 39 208 na eksport. 


Największy zakład Tesli w Chinach:


Tesla posiada swój największy pod względem wielkości zakład produkcyjny w Chinach, przy czym Giga Shanghai ma roczną zdolność produkcyjną ponad 950 000 pojazdów. Zakład produkuje dwa najlepiej sprzedające się pojazdy Tesli, sedan Model 3 i Crossover Model Y, i obsługuje zarówno krajowy rynek chiński, jak i inne rynki na których firma jest obecna. 


W styczniu 2024 r. Tesla China sprzedała łącznie 71 447 pojazdów Giga wyprodukowanych w Szanghaju. 

Liczby te oznaczają wzrost o 8,17% rok do roku i spadek o 24,10% w porównaniu z grudniem 2023 r. Według danych CPCA, styczniowa sprzedaż Tesli w Chinach obejmowała 39 881 pojazdów sprzedanych w kraju i 31 566 pojazdów wyeksportowanych za granicę.


Takie spadki niepokoją. Choć może faktycznie to tylko chwilowa zadyszka i rynek się odbije. Choć z drugiej strony nie wiem, czy możemy oczekiwać wiecznych wzrostów. Tak chyba to nie działa. Jak pokazuje ekonomia w skali makro, od setek lat mamy czas prosperity z szalonymi cenami, szczególnie nieruchomości, przeplatane okresami głębokich kryzysów. 


Tak już działa ten świat i zdaje się, że stało się to obowiązującą regułą. Szczególnie kiedy spojrzymy na  gospodarkę światową od roku 1900.

Komentarze

0/10

Autor

MM

Wielbiciel nowych technologii. Szczególnie interesuje się Teslą czy SpaceX, oraz innymi firmami związanymi z Elonem Muskiem. Pisze i publikuje artykuły i posty głównie na łamach TeslaKlubPolska, a także dla serwisu otoev.pl Współpracuje bezpośrednio z Teslą, starając się przybliżyć i pokazać te właśnie auta elektryczne z jak najlepszej strony. Uświadamia i szkoli w zakresie elektromobilności.

Ostatnie komentarze

KIedy będzie czynna ładowarka w Nysie? Stoi ... 25.08.2024
Dopiero planują węglik krzemu? Z tego wynika, ... 22.08.2024