Tesla zaczyna udostępniać swoim pracownikom FSD v12 – krytyczną aktualizację dotyczącą jazdy autonomicznej.

Nowa aktualizacja FSD Tesli.
Fot. Jose Gil  Shutterstock.com
Data publikacji: 2023-11-26 Fot. Jose Gil Shutterstock.com
Chip do obsługi systemu Tesla Full Self-Driving ... 26.11.2023
Mario

Mario

Data dodania: 2023-11-26
Tesla zaczęła udostępniać pracownikom aktualizację FSD v12, która najwyraźniej ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia przez Teslę celu w zakresie autonomicznej jazdy.
Dyrektor generalny Elon Musk powiedział, że wierzy w to, że Tesla osiągnie „prawdziwe” możliwości samodzielnego prowadzenia pojazdów do końca roku. Miejmy nadzieję, że tego roku:)

Musk mówił to już wcześniej i tak się nie stało. Ale tym razem powiązał ten cel z aktualizacją FSD v12.
Oczekuje się, że główną różnicą w porównaniu ze starymi aktualizacjami będzie przejęcie kontroli nad pojazdami przez sieci neuronowe, a nie zakodowanie ich na stałe przez inżynierów.
Dane będą analizowane na żywo, a auto ma reagować na to co dzieje się na drodze.
Sieci neuronowe jak są nazywane, mają mieć funkcje decyzyjne. Analizują otoczenie na podstawie kamer i czujników auta, po czym przetwarzając je podejmują decyzję jak się zachować.

Musk powiedział wcześniej, że FSD „wyjdzie z wersji beta” wraz z aktualizacją v12, ale nie powiedział dokładnie, co to będzie oznaczać. Czyli w stylu Muska, dużo mówi, przekazując mało konkretów. Rozumiem że to bogacz i wizjoner, ale mógłby być choć trochę bardziej konkretny:)
Obecnie kierowcy muszą przez cały czas monitorować FSD i być gotowi do przejęcia kontroli. Jeśli ulegną wypadkowi jeżdżąc przy użyciu FSD Tesli, to oni są odpowiedzialni, a nie Tesla.

Aby Tesla mogła naprawdę osiągnąć „w pełni autonomiczną jazdę”, jak obiecują to firma (Tesla) i Musk, musi wziąć odpowiedzialność za system i pozwolić kierowcom nie zwracać uwagi, na to co dzieje się na drodze.
Musk potwierdził dzisiaj w X, że Tesla zaczęła udostępniać pracownikom testerom aktualizację FSD v12.
Wygląda zatem na to, że Tesla będzie mogła udostępnić aktualizację klientom do końca roku.
Nie oznacza to jednak, że Tesli naprawdę uda się osiągnąć „w pełni autonomiczną jazdę”, ponieważ na razie firma nie wspomniała nic o przejęciu odpowiedzialności za system. Jak widać mimo lat badań, milionów aut z których dane trafiają na serwery Tesli, nie jest łatwą sprawą osiągnięcie zaawansowania systemu FSD na takim poziomie aby Tesla zdecydowała się na przejęcie odpowiedzialności za to co się stanie na drodze w przypadku powstania zagrożenia w formie wypadku drogowego.

Kiedy to nastąpi? Trudno powiedzieć, ale myślę że w ciągu najbliższych lat. W sensie 2 może 3, nie 20 czy 30!

Komentarze (2)

0/10
  • odpowiedz

    Chip do obsługi systemu Tesla Full Self-Driving jest produkowany przez Samsunga dla Tesli w USA. Jest to 14-nanometrowy procesor FinFET CMOS, Ma on ponad 6 miliardów tranzystorów. Do kompletu używają pamięci RAM LPDDR4, która może pochwalić się szczytową przepustowością 68 GB/s. Według mojej wiedzy dopiero Hardware 3.0 może sobie poradzić z FSD. Kamery mają 10x wzrost wydajności. Z 200 klatek na 2000 klatek na sekundę. To sprzęt Samsunga. Wersje 2.0 i 2.5. Niestety są zbyt słabe na FSD, choć Tesla na początku twierdziła że dadzą radę. Później się z tego wycofała.

  • odpowiedz

    Hej Mariusz! Wiesz jaki Hardware Autopilota jest potrzebny do Full Self Driving. Czy wystarczy mieć AP 2.0 albo AP 2.5?

Autor

Mario

Mario

Wielbiciel nowych technologii. Szczególnie interesuje się Teslą czy SpaceX, oraz innymi firmami związanymi z Elonem Muskiem. Pisze i publikuje artykuły i posty głównie na łamach TeslaKlubPolska, a także dla serwisu otoev.pl Współpracuje bezpośrednio z Teslą, starając się przybliżyć i pokazać te właśnie auta elektryczne z jak najlepszej strony. Uświadamia i szkoli w zakresie elektromobilności.

NOWOŚĆ! Realne raporty użytkowników Tesla

Opinie użytkowników Tesla Model S 85D Oceń ten model

Ocena ogólna

Opinie:

Data dodania: 14.07.2023
Jeździłem takim autem koło roku. Niesamowite przyspieszenie, ogromna moc ponad 700 koni. Jak to w Sce dużo miejsca czy to z przodu, czy z tyłu. No i bagażniki zarówno przedni jak i tylny pomieszczą niezliczoną ilość bagaży. Auto może nie jest mistrzem oszczędności ale przy tej mocy nie można mieć pretensji. W trasie spokojnie robiło koło 300 km, co mi wystarczało w zupełności. Ładowanie na Superchargerach ze względu na wiek auta i konstrukcji pakietu 85 kWh nie jest tak szybkie jak w Modelach 3 czy Y. Jednak często można znaleźć egzemplarze z roczników 2015-2016 z darmowym ładowanie a tu super duży plus.
zobacz całą opinię

Ostatnie komentarze

Tesla Model S 85D

Dane techniczne:

Oceń model
Przyspieszenie 0-100 km/h
4.4s
Prędkość maksymalna
250 km/h
Zasięg oficjalny (WLTP)
Wszystkie dane Tesla Model S 85D

Ostatnie pytania Zadaj pytanie

Materiały Użytkowników

Wypadek trzech Tesli

Trzy rozwalone Tesle
Andrzej

W Klubie OtoEV.pl od 1 roku

Tesla wypadki na autopilocie

Fajny materiał z kompilacją wypadków lub ledwo unikniętych wypadków z udziałem Tesli
Andrzej

W Klubie OtoEV.pl od 1 roku

Modele producenta Tesla