-
Dominik
Jaka ładowarka domowa do MGZachęcam do odwiedzenia sklepu www.electricalway.pl . Znajduje się tam wiele ładowarek kompatybilnych z wieloma samochodami w tym z MG.
Test MG4 – jak tylny napęd sprawdza się w zimie? Czy lata bokiem?
Przez weekend testowałem najtańszą wersję samochodu elektrycznego MG4, wyposażonego w akumulator 51 kWh netto i napędem na tylną oś. Pogoda mnie nie rozpieszczała, w Lublinie przez dwa dni padał śnieg, temperatura spadła do -11 stopni.
Najbardziej obawiałem się jak będzie sprawdzał się tylny napęd w MG4. Przez chwilę nawet zastanawiałem się, czy to jest bezpieczne, aby jeździć wypożyczonym samochodem testowym w takich warunkach po oblodzonych drogach Lublina.
Ale obiecałem test i oto jego pierwsza część.
Przejechałem w zimowych warunkach ponad 100 km, kręcąc się po zabytkowych uliczkach Lublina oraz jadąc po ośnieżonej obwodnicy miasta.
Ruszanie spod świateł i jazda po ośnieżonym mieście
Samochód rusza spod świateł, na ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni, bez najmniejszego problemu. Czuć jak działa system ASR – przyhamowuje koło, które traci przyczepność, nie wytrącając przy tym samochodu z toru jazdy, dzięki załączeniu systemu ESP. Całość działa błyskawicznie i naprawdę trzeba się postarać, aby sprowokować jakieś nietypowe zachowanie.
Jedyny moment podczas jazdy w mieście, w którym trzeba uważać to skręt na skrzyżowaniu, na którym leży dużo nieodgarniętego śniegu. Przykładowo przy skręcie w lewo, jeśli wjedziemy w taką breję na środku, to system będzie odłączał napęd próbując uniknąć uślizgu kół i wtedy znacząco spada moc i prędkość. Potrzeba chwili, aby elektronika pozwoliła się kołom wykopać i ruszyć dalej.
Nawet wyjazd po oblodzonym wzniesieniu, na przykład z parkingu podziemnego, nie stanowił problemu. Było słychać charakterystyczny uślizg kół, lekkie spowolnienie, ale MG4 spokojnie podjechał tam, gdzie hybrydowe Ubery miały chwile zawahania.
Dynamiczne ruszanie i próba poślizgu na parkingu
No dobrze, ale jazda w mieście, to z definicji spokojne poruszanie się, bez prowokowania niebezpiecznych sytuacji. Jak zatem MG4 wypadło podczas próby wyprowadzania go z równowagi na oblodzonym i ośnieżonym parkingu? Możecie to sprawdzić na poniższym filmie. Może tego nie widać, ale momentami "gaz" wciskałem w podłogę.
Jazda MG4 po ośnieżonej drodze ekspresowej
Przejechałem 50 km po drodze ekspresowej wokół Lublina, gdzie ciągle padał śnieg, a lewy pas ruchu nie był najlepiej odśnieżony. Auto prowadziło się pewnie, zmiana pasa z czarnego na ośnieżony nie sprawiała problemów. Ani razu nie miałem uczucia, że tracę kontrolę nad torem jazdy. Oczywiście była to przejażdżka bardzo ostrożna, przy prędkościach 90 km/h.
Jedyne, do czego można mieć uwagi, to system „autopilot”, który utrzymuje pojazd w torze jazdy, pomiędzy pasami ruchu. W takich warunkach nie działa on najlepiej i pozostaliśmy przy aktywnym tempomacie. Ale i o pozostałych systemach dostępnych w MG4 napiszę w kolejnym materiale.
Tryby jazdy
Samochód oferuje 4 główne tryby jazdy: są to Śnieg, Eko, Normalny i Sportowy. Ja jeździłem w trybie Normalnym, ponieważ tryb Śnieg to de facto tylko przytłumienie mocy i auto staje się bardziej oporne na przyspieszenie. Nie jest to tryb, który znamy w Tesli, gdzie wyłączana jest kontrola trakcji, aby łatwiej wykopać się z głębokiego śniegu.
Podsumowanie
Nigdy nie byłem zwolennikiem tylnych napędów. W Tesli w modelach 3 i Y jest na tyle duża moc, że tylny napęd potrafi sprawić niespodziankę nawet na suchej nawierzchni. Z drugiej strony napęd na przednią oś, w takich modelach, jak Seres czy KIA Niro, bardzo łatwo zrywa przyczepność przy dynamicznym ruszaniu spod świateł – odczułem to szczególnie w Seresie.
Jednak MG4 w wersji tylnonapędowej jest po prostu bezpieczne. Nic się nie dzieje, a niedoświadczony kierowca nawet nie odczuje, że to samochód z napędem na tył. Nawet bardziej nonszalanckie podejście na parkingu i dodanie gazu w podłogę, przy skręconych kołach nie powoduje klasycznego „bączka”, auto płynnie odcina moc i stabilizuje tor jazdy.
A w następnym materiale opisujemy jakie jest zużycie prądu i z jaką prędkością ładuje się MG4 Standard RWD z baterią 51 kWh netto.
Stay tuned.
Komentarze (2)
Fajnie!
Kusicie tym autem, kusicie...