Wielka Brytania przoduje w sprzedaży elektryków. Przebito barierę miliona sztuk

Wielka Brytania to zdecydowanie jeden z liderów w ilości sprzedanych samochodów elektrycznych w Europie. Wedle najnowszych danych na Wyspach sprzedano już 1 milion pojazdów BEV. Mimo to rząd dalej stosuje zachęty. Dlaczego Wyspiarze tak pokochali pojazdy EV?
Obraz użyty na podstawie licencji od Shutterstock.com
Data publikacji: 2024-02-10 Obraz użyty na podstawie licencji od Shutterstock.com

Kamil

Data dodania: 2024-02-10

Przełomowy etap


Stało się. Wielka Brytania osiągnęła istotny punkt w ilości sprzedaży pojazdów elektrycznych. Po drogach Zjednoczonego Królestwa jeździ już ponad milion pojazdów typu BEV, czyli tych zasilanych wyłącznie akumulatorami.

Mimo to eksperci są zgodni co do zasady, że dalej należy zachęcać obywateli do przejścia na korzystanie z samochodów zero emisyjnych. Jak wynika z najnowszego raportu Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), stowarzyszenia branżowego przemysłu motoryzacyjnego w Wielkiej Brytanii, zajmującego się promowaniem interesów rodzimego przemysłu motoryzacyjnego w kraju i za granicą, mimo niezbyt wielu ulg dla posiadaczy pojazdów elektrycznych już w styczniu Wielka Brytania świętowała historyczny rekord.


Projekt SMMT widuje wynik. Czy UK z niego skorzysta?


Wedle projektu zaproponowanego przez SMMT, wynik miliona sprzedanych samochodów BEV mógł być znacznie wyższy, gdyby rząd zdecydował się na zastosowanie większej ilości przywilejów dla posiadaczy tego typu pojazdów. Propozycje dotyczą między innymi obniżenie podatku VAT od zakupów samochodów BEV. Czy to oznacza, że Brytyjczycy z własnej nieprzymuszonej woli postanowili przesiąść się na elektryki? Najwidoczniej tak.


SMMT twierdzi jednak, że z pomocą polityków w ciągu zaledwie dwóch lat można podwoić sukces, który przy braku dofinansowań zajął aż 20 lat. Statystyki prezentują się imponująco, ale czy znajdą potwierdzenie w rzeczywistości?
 

Dane z raportu SMMT to jakiś obłęd


Raport SMMT dostarcza twardych danych na temat zainteresowania samochodami BEV na Wyspach. Podaje, że w styczniu cały rynek nowych samochodów wzrósł o 8,2% przy łącznej liczbie 142 876 zarejestrowanych pojazdów, z czego aż 20 935 z nich były pojazdami typu BEV. Jest to wynik aż o 21% wyższy w stosunku do roku ubiegłego.


To jeszcze nie wszystko. Wedle prognoz na 2024 rok, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że pojazdy typu BEV będą stanowić aż 1 na 5 zakupionych samochodów na Wyspach. Na tej podstawie SMMT przewiduje, że w 2026 roku w Wielkiej Brytanii po drogach publicznych będzie poruszać się aż 2 miliony pojazdów typu BEV.


Dofinansowanie nie uszczupli budżetu? SMMT wychodzi z inicjatywą


Wedle wyliczeń ekspertów, obniżenie podatku VAT na zakup samochodów typu BEV kosztowałby rząd brytyjski jedynie 1125 funtów za samochód, czyli znacznie mniej, niż poprzednie dotacje do pojazdów typu plug-in. SMMT twierdzi ponadto, że wdrożenie na rynek kolejnego miliona pojazdów typu BEV zredukowałoby emisję CO2 aż o 5 milionów ton.

Chociaż prezentowane statystyki wróżą elektrykom świetlaną przyszłość, przełożenie zakazów dotyczących sprzedaży samochodów spalinowych z 2030 na 2035 rok może nieco pokrzyżować plany SMMT.

Mimo to organizacja namawia czołowych producentów do zaostrzenia prac nad samochodami zero emisyjnymi. Namawia także premiera Wielkiej Brytanii Risha Sunaka do tego, aby przyspieszył zakaz sprzedaży samochodów spalinowych, powołując się na niezwykle korzystną perspektywę rozwojową pojazdów BEV. Co z tego wyjdzie? Przekonamy się już niebawem.

Komentarze

0/10

Autor

Kamil

Redaktor portalu OtoEV. W nowoczesnej, elektrycznej motoryzacji poszukuję nieszablonowości myślenia konstruktorów i złamania konwencji „unifikacji modeli”. Szczególnie przyglądam się rozwojowi segmentu małych miejskich elektryków. Prywatnie miłośnik hot hatchy, muzyki oraz dobrej książki.