Włoski rząd zamierza przejąć większościowy pakiet grupy Stellantis

Czy włoski rząd przejmie Stellatis? To nie jest dobra wiadomość dla grupy, ale włoski minister przemysłu ma chyba inne zdanie
Fot. Antonello Marangi  Shutterstock.com
Data publikacji: 2024-02-02 Fot. Antonello Marangi Shutterstock.com

MM

Data dodania: 2024-02-02

Z rządami krajów lepiej nie zadzierać. 

W końcu to władza. Choć niektórzy chyba nie stosują się do tej zasady😊.
Stellantis dosłownie pokłócił się z włoskim rządem z powodu braku wsparcia dla wprowadzenia pojazdów elektrycznych i braku wsparcia dla rodzimych marek Fiata i Alfa Romeo. Ale teraz Włochy (w znaczeniu włoskiego rządu) twierdzą, że są otwarte na zakup udziałów w Stellantis, korzystając z tego samego modelu, którego Francja używa w przypadku Renault.
Włochy mają jedne z najstarszych i najbardziej zanieczyszczających środowisko samochodów w Europie, a ich wskaźniki przejścia na zrównoważony transport, czytaj na auta w pełni elektryczne są jednymi z najniższych w Europie. 


Rząd zamierza jednak to zmienić – nie znaczy to jednak, że ma duży wybór, ponieważ unijny plan klimatyczny i tak powinien wymusić zmianę. Włochy chcą zainwestować 1 miliard dolarów, aby zachęcić ludzi do porzucenia samochodów napędzanych benzyną lub olejem napędowym na rzecz samochodów elektrycznych.

Premier Włoch Giorgia Meloni z ultrakonserwatywnej populistycznej partii Fratelli d'Italia (Bracia Włoch) z kolei skrytykowała firmę Stellantis za przeniesienie produkcji do krajów o niższych kosztach pracy, zwalniając włoskich pracowników, co nie zostało dobrze odebrane w kraju. 
Minister przemysłu Włoch Adolfo Urso powiedział, że Włochy mogą pójść za modelem francuskim i przejąć większościowy pakiet udziałów w Stellantis. Tylko czy Stellantis jest zainteresowany takim obrotem sprawy? Śmiem wątpić.


Stellantis ma również chrapkę na przejęcie Renault, jednak chyba do tego nie dojdzie bo rząd Francji za mocno siedzi w Renault, jeśli się tak można wyrazić.

Przeszkodą jest również fakt, że Francja posiada 6% udziałów w Stellantis i ma przedstawicieli w zarządzie spółki, co jest bardzo bolesne dla Włoch, które nie mają udziałów ani przedstawicieli w zarządzie Stallantis.
Szef firmy Tavares powiedział, że Włochy wydały tak mało pieniędzy na przyjęcie pojazdów elektrycznych, że pozostają w tyle za większością europejskich krajów, a stawka jest wysoka. 
„Konsekwencją takiego postępowania rządu jest to, że tracimy produkcję we Włoszech, które moglibyśmy wytwarzać. Zmarnowaliśmy już dziewięć miesięcy produkcji dodatkowej w Mirafiori” – fabryce w Turynie we Włoszech, która produkuje Fiata 500e . Widać, że Stellantis obarcza winą włoskie władze za całą sytuację. 
Firma twierdzi, że nie miała zbyt dużego wsparcia rządowego we wspieraniu rozwoju swoich rodzimych pojazdów elektrycznych, a mianowicie Fiata 500 e. W  zakładzie Mirafiori doszło ostatnio do serii zwolnień  ze względu na „zmniejszenie popytu”.

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠
Ponadto włoski rząd chce, aby Stellantis zwiększył swoją roczną produkcję we Włoszech do 1 miliona pojazdów z około 750 000 w zeszłym roku, na co według doniesień producent samochodów się zgodził. Ale żeby tak się stało, coś musi się wydarzyć. A tym czymś zdecydowanie musi być większe zaangażowanie włoskich władz w transformację transportu we Włoszech. 
Moim zdaniem włoskie władze są trochę podobne do polskich. Niby coś robią, ale niewiele z tego wynika. Na przykład u nas w kraju, gdyby nie inwestycje i dotowane firmy prywatne, nasza sieć ładownia stacji DC, praktycznie by nie istniała.
To niestety smutna prawda, jednak jak widać nie dotyczy tylko i wyłącznie naszego kraju. 


Komentarze

0/10

Autor

MM

Wielbiciel nowych technologii. Szczególnie interesuje się Teslą czy SpaceX, oraz innymi firmami związanymi z Elonem Muskiem. Pisze i publikuje artykuły i posty głównie na łamach TeslaKlubPolska, a także dla serwisu otoev.pl Współpracuje bezpośrednio z Teslą, starając się przybliżyć i pokazać te właśnie auta elektryczne z jak najlepszej strony. Uświadamia i szkoli w zakresie elektromobilności.

Ostatnie komentarze

KIedy będzie czynna ładowarka w Nysie? Stoi ... 25.08.2024
Dopiero planują węglik krzemu? Z tego wynika, ... 22.08.2024