Wodór jako paliwo przyszłości. Zainwestują prawie 1,2 mld zł w ekologiczny transport

Program „Wodoryzacja gospodarki” to krok w kierunku ekologicznego postępu, oferujący niemal 1,2 mld zł na wsparcie projektów badawczo-rozwojowych i komercjalizacji innowacyjnych rozwiązań. Skupia się na jednostkach transportowych napędzanych wodorem, pozwalających ograniczyć emisję szkodliwych substancji.
Fot. Scharfsinn / Shutterstock.com
Data publikacji: 2024-05-07 Fot. Scharfsinn / Shutterstock.com

Miłosz

Data dodania: 2024-05-07

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zapowiedział start naboru wniosków na 3 czerwca 2024 r. Zakończenie naboru przewidziano na 2 września br. Tak więc, przez trzy miesiące przedsiębiorcy oraz jednostki naukowe będą mogły ubiegać się o finansowanie swoich innowacyjnych projektów.


Kto może ubiegać się o finansowanie?


Dofinansowanie może trafić do szerokiego spektrum inicjatyw z różnych obszarów naukowych oraz przemysłowych.


Program jest otwarty dla przedsiębiorców działających na terenie Polski oraz jednostek naukowych, które zgodnie z ustawą o szkolnictwie wyższym i nauce spełniają odpowiednie kryteria.


Projekty muszą być zgodne z zasadą „nie czyń znaczącej szkody” (DNSH), co oznacza, że finansowane inicjatywy nie powinny wpływać negatywnie na środowisko, w tym nie mogą być związane z transportem paliw kopalnych.


Ile pieniędzy przeznaczono na wsparcie?


Do rozdysponowania jest 1 193 009 000 zł, z czego 493 009 000 zł przewidziano na bezzwrotne formy finansowania (dotacje), a 700 000 000 zł na pożyczki. Finansowanie w formie dotacji może pokryć do 85% kosztów kwalifikowanych (gdy dotacja nie jest rozumiana jako forma pomocy publicznej), zgodnie z ubiegłorocznym rozporządzeniem ministra klimatu i środowiska. Pożyczki są dostępne dla projektów o charakterze inwestycyjnym, a ich maksymalna kwota może sięgnąć 300 mln zł w przypadku pożyczki i 150 mln zł co do dotacji, przy minimalnych kosztach kwalifikowanych wynoszących 10 mln zł.


Program nie ogranicza się do nowych projektów; umożliwia również zmodernizowanie istniejących technologii w celu przystosowania ich do napędu wodorowego. Możliwe jest uzyskanie środków na rozbudowę mocy produkcyjnych, np. przez budowę nowych linii technologicznych czy fabryk.


Polska powalczy o tytuł lidera?


„Wodoryzacja gospodarki” to ambitny program, otwierający drzwi dla nowych możliwości w ekologicznym transporcie, a jednocześnie dający silne wsparcie finansowe innowacyjnym projektom w Polsce. 


Oczekuje się, że dzięki tej inicjatywie powstaną jednostki transportowe, które będą zarazem nowoczesne i przyjazne dla środowiska. Być może program pozwoli Polsce powalczyć o tytuł lidera w implementacji technologii wodorowych w Europie.

Komentarze

0/10

Autor

Miłosz

Od kilku lat tworzę treści dla mediów online i tradycyjnych. Przygodę z dziennikarstwem rozpocząłem od pracy w lokalnym, miejskim portalu internetowym. Dziś piszę m.in. dla Bezprawnika.pl, Biotechnologii.pl i News4Media. Wolny czas spędzam na przeglądaniu YouTubea w poszukiwaniu ciekawostek zarówno o świecie dawnym, jak i współczesnym. Chętnie sięgam również po dobrą książkę – tak kryminał, jak i literaturę faktu.

Ostatnie komentarze

Pozostaje przenieść fabrykę do Polski, nie ... 14.05.2024
Hm, ale piszecie, że zielone światło. Ale: 1. ... 14.05.2024