Wodór jako paliwo przyszłości. Zainwestują prawie 1,2 mld zł w ekologiczny transport
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zapowiedział start naboru wniosków na 3 czerwca 2024 r. Zakończenie naboru przewidziano na 2 września br. Tak więc, przez trzy miesiące przedsiębiorcy oraz jednostki naukowe będą mogły ubiegać się o finansowanie swoich innowacyjnych projektów.
Kto może ubiegać się o finansowanie?
Dofinansowanie może trafić do szerokiego spektrum inicjatyw z różnych obszarów naukowych oraz przemysłowych.
Program jest otwarty dla przedsiębiorców działających na terenie Polski oraz jednostek naukowych, które zgodnie z ustawą o szkolnictwie wyższym i nauce spełniają odpowiednie kryteria.
Projekty muszą być zgodne z zasadą „nie czyń znaczącej szkody” (DNSH), co oznacza, że finansowane inicjatywy nie powinny wpływać negatywnie na środowisko, w tym nie mogą być związane z transportem paliw kopalnych.
Ile pieniędzy przeznaczono na wsparcie?
Do rozdysponowania jest 1 193 009 000 zł, z czego 493 009 000 zł przewidziano na bezzwrotne formy finansowania (dotacje), a 700 000 000 zł na pożyczki. Finansowanie w formie dotacji może pokryć do 85% kosztów kwalifikowanych (gdy dotacja nie jest rozumiana jako forma pomocy publicznej), zgodnie z ubiegłorocznym rozporządzeniem ministra klimatu i środowiska. Pożyczki są dostępne dla projektów o charakterze inwestycyjnym, a ich maksymalna kwota może sięgnąć 300 mln zł w przypadku pożyczki i 150 mln zł co do dotacji, przy minimalnych kosztach kwalifikowanych wynoszących 10 mln zł.
Program nie ogranicza się do nowych projektów; umożliwia również zmodernizowanie istniejących technologii w celu przystosowania ich do napędu wodorowego. Możliwe jest uzyskanie środków na rozbudowę mocy produkcyjnych, np. przez budowę nowych linii technologicznych czy fabryk.
Polska powalczy o tytuł lidera?
„Wodoryzacja gospodarki” to ambitny program, otwierający drzwi dla nowych możliwości w ekologicznym transporcie, a jednocześnie dający silne wsparcie finansowe innowacyjnym projektom w Polsce.
Oczekuje się, że dzięki tej inicjatywie powstaną jednostki transportowe, które będą zarazem nowoczesne i przyjazne dla środowiska. Być może program pozwoli Polsce powalczyć o tytuł lidera w implementacji technologii wodorowych w Europie.
Komentarze