Wstrzymanie naboru w programie „Mój elektryk” może obniżyć popyt na samochody elektryczne

Na koniec lipca br. liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów elektrycznych osiągnęła imponujący poziom. Na drogach pojawiło się 70 579 osobowych i użytkowych pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV).
Fot. PrasitRodphan / Shutterstock.com
Data publikacji: 2024-08-26 Fot. PrasitRodphan / Shutterstock.com
Zgadzam się. Wielokrotnie o tym pisałem, że ... 17.09.2024

Miłosz

Data dodania: 2024-08-26

Wzrost o kilkanaście tysięcy sztuk w pierwszych siedmiu miesiącach tego roku i o 6 proc. lepszy wynik niż w analogicznym okresie 2023 roku jest miłym akcentem statystycznym płynącym z Licznika Elektromobilności.


Flota „elektryków” rośnie, może nie jak na drożdżach, ale nie jest źle


Pod koniec lipca 2024 roku w Polsce jeździło ponad 122 tys. samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Liczba elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych wyniosła 7 070 sztuk, natomiast flota elektrycznych motorowerów i motocykli wzrosła do 21 840 pojazdów.


W segmencie zeroemisyjnych autobusów odnotowano wzrost liczby pojazdów do 1 373, z czego 1 307 to autobusy elektryczne, a 66 to pojazdy wodorowe. Równocześnie flota hybrydowych samochodów osobowych i dostawczych w Polsce sięgnęła 839 513 sztuk.


Tam, gdzie samochody na prąd, tam też infrastruktura ładowania


Wraz z dynamicznym wzrostem liczby pojazdów elektrycznych Polska rozwija infrastrukturę ładowania. Na koniec lipca w kraju funkcjonowało 7 563 ogólnodostępnych punktów ładowania, rozlokowanych na 4 163 stacjach. Spośród nich 29% stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), natomiast 71% to wolniejsze punkty ładowania prądem przemiennym (AC) o mocy do 22 kW. W samym lipcu uruchomiono 308 nowych punktów ładowania.


Zawieszenie programu „Mój Elektryk” może boleśnie odbić się na rynku


Jednym z najważniejszych tematów na rynku elektromobilności w Polsce w ostatnich dniach było zawieszenie od 1 września 2024 roku naboru wniosków w ramach ścieżki leasingowej programu „Mój Elektryk”. Program cieszył się ogromnym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród przedsiębiorców, którzy odpowiadają za zakup ponad 80% samochodów elektrycznych w kraju.


Eksperci z PSNM od dawna apelowali o zwiększenie budżetu programu, obawiając się, że szybkie wykorzystanie dostępnych środków oraz brak alternatywnych form wsparcia mogą zahamować wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych w Polsce. Chociaż Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zapowiedział wznowienie naboru w 2025 roku, istnieją obawy, że wstrzymanie programu na kilka miesięcy może wpłynąć negatywnie na decyzje zakupowe firm, które mogą odkładać swoje inwestycje na później.

Komentarze (2)

0/10
  • Esc
    odpowiedz

    Popyt to jest na spalinówki. Na EV jest moda i głupota

    • antyelektryk

      Zgadzam się. Wielokrotnie o tym pisałem, że czysty elektryk może być dobry tylko dla kogoś, kto spełnia razem oba warunki: ma możliwość ładowania się z prywatnego gniazdka (lub za darmo w pracy) i jeździ tylko dookoła własnego komina. A tak w ogóle, to widzę, że portal "otoev.pl" się kończy. Od trzech tygodni i jeszcze jednej doby nie ukazał się żaden nowy artykuł.

Autor

Miłosz

Od kilku lat tworzę treści dla mediów online i tradycyjnych. Przygodę z dziennikarstwem rozpocząłem od pracy w lokalnym, miejskim portalu internetowym. Dziś piszę m.in. dla Bezprawnika.pl, Biotechnologii.pl i News4Media. Wolny czas spędzam na przeglądaniu YouTubea w poszukiwaniu ciekawostek zarówno o świecie dawnym, jak i współczesnym. Chętnie sięgam również po dobrą książkę – tak kryminał, jak i literaturę faktu.

Ostatnie komentarze

KIedy będzie czynna ładowarka w Nysie? Stoi ... 25.08.2024
Dopiero planują węglik krzemu? Z tego wynika, ... 22.08.2024