Wstrzymanie naboru w programie „Mój elektryk” może obniżyć popyt na samochody elektryczne
Wzrost o kilkanaście tysięcy sztuk w pierwszych siedmiu miesiącach tego roku i o 6 proc. lepszy wynik niż w analogicznym okresie 2023 roku jest miłym akcentem statystycznym płynącym z Licznika Elektromobilności.
Flota „elektryków” rośnie, może nie jak na drożdżach, ale nie jest źle
Pod koniec lipca 2024 roku w Polsce jeździło ponad 122 tys. samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Liczba elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych wyniosła 7 070 sztuk, natomiast flota elektrycznych motorowerów i motocykli wzrosła do 21 840 pojazdów.
W segmencie zeroemisyjnych autobusów odnotowano wzrost liczby pojazdów do 1 373, z czego 1 307 to autobusy elektryczne, a 66 to pojazdy wodorowe. Równocześnie flota hybrydowych samochodów osobowych i dostawczych w Polsce sięgnęła 839 513 sztuk.
Tam, gdzie samochody na prąd, tam też infrastruktura ładowania
Wraz z dynamicznym wzrostem liczby pojazdów elektrycznych Polska rozwija infrastrukturę ładowania. Na koniec lipca w kraju funkcjonowało 7 563 ogólnodostępnych punktów ładowania, rozlokowanych na 4 163 stacjach. Spośród nich 29% stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), natomiast 71% to wolniejsze punkty ładowania prądem przemiennym (AC) o mocy do 22 kW. W samym lipcu uruchomiono 308 nowych punktów ładowania.
Zawieszenie programu „Mój Elektryk” może boleśnie odbić się na rynku
Jednym z najważniejszych tematów na rynku elektromobilności w Polsce w ostatnich dniach było zawieszenie od 1 września 2024 roku naboru wniosków w ramach ścieżki leasingowej programu „Mój Elektryk”. Program cieszył się ogromnym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród przedsiębiorców, którzy odpowiadają za zakup ponad 80% samochodów elektrycznych w kraju.
Eksperci z PSNM od dawna apelowali o zwiększenie budżetu programu, obawiając się, że szybkie wykorzystanie dostępnych środków oraz brak alternatywnych form wsparcia mogą zahamować wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych w Polsce. Chociaż Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zapowiedział wznowienie naboru w 2025 roku, istnieją obawy, że wstrzymanie programu na kilka miesięcy może wpłynąć negatywnie na decyzje zakupowe firm, które mogą odkładać swoje inwestycje na później.
Komentarze (2)
Popyt to jest na spalinówki. Na EV jest moda i głupota
Zgadzam się. Wielokrotnie o tym pisałem, że czysty elektryk może być dobry tylko dla kogoś, kto spełnia razem oba warunki: ma możliwość ładowania się z prywatnego gniazdka (lub za darmo w pracy) i jeździ tylko dookoła własnego komina. A tak w ogóle, to widzę, że portal "otoev.pl" się kończy. Od trzech tygodni i jeszcze jednej doby nie ukazał się żaden nowy artykuł.