Biała Księga Elektromobilności – jak zbudować rynek e-mobility pozbawiony barier?
Prace nad dokumentem objęły współpracę z ponad 250 partnerami, w tym z 10 kancelariami prawnymi i firmami doradczymi i zaowocowały ponad 120 konkretnymi propozycjami zmian w 12 istotnych obszarach nowej mobilności. Opracowanie „Białej Księgi” pochłonęło ponad 1000 godzin pracy.
Wyzwania i odpowiedź na globalne trendy
Mimo że rozwój nowej mobilności nie był priorytetem dla polskiej administracji publicznej w ostatnich latach, to globalne trendy związane z koniecznością dekarbonizacji transportu stawiają przed Polską wyzwania wymagające natychmiastowego działania.
Zdaniem Macieja Mazura, dyrektora zarządzającego Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA), transformacja przemysłu motoryzacyjnego w Polsce w kierunku zeroemisyjnym jest konieczna, jeśli nie chcemy stracić szansy na wzrost innowacyjności i umocnienie pozycji naszego kraju w globalnym łańcuchu dostaw. Zidentyfikowanie barier i czynne zaangażowanie w projekt wszystkich zainteresowanych stron to pierwszy krok w drodze do likwidacji przeszkód w rozwoju rynku e-mobility.
Na to zwrócono uwagę
W Białej Księdze poruszono kluczowe zagadnienia z punktu widzenia ekspansji rynku e-mobilności, takie jak: infrastruktura ładowania (zarówno publiczna, jak i prywatna), regulacje budowlane, badania techniczne stacji ładowania, strefy czystego transportu, transport ciężki, dyrektywy RED II/III czy bezpieczeństwo pożarowe.
Grupy badawcze poruszyły również temat procedur przyłączeniowych, tworzenia systemu identyfikacji wizualnej, który ułatwi rozpoznawanie znaków i symboli elektromobilności, opodatkowania samochodów elektrycznych i aut napędzanych wodorem, w tym podatku od nieruchomości dla stacji ładowania oraz kwalifikacji ładowania pojazdów w kontekście VAT-u.
Polska może mieć problem z wypełnieniem unijnych zobowiązań
Polska, z udziałem samochodów elektrycznych (BEV) na poziomie około 4% (znacznie poniżej średniej unijnej) znajduje się na jednym z ostatnich miejsc w Unii Europejskiej pod względem tempa rozwoju zrównoważonego transportu.
Jak przestrzegł dyrektor Rozwoju Organizacji w PSPA, Wojciech Jakubczak, wolniejszy rozwój infrastruktury ładowania w porównaniu z większością państw UE może ograniczać dążenia Polski do osiągnięcia celów unijnych.
Plan rozwoju nowej mobilności w Polsce, szczegółowo wyłożony w Białej Księdze, został przedstawiony czołowym polskim ministrom, w tym: Paulinie Hennig-Klosce (minister klimatu i środowiska), Dariuszowi Klimczakowi (ministrowi infrastruktury), Krzysztofowi Hetmanowi (ministrowi rozwoju i technologii) oraz Dariuszowi Wieczorkowi (ministrowi nauki).
Komentarze