Koreański producent ogłosił niedawno, że zamierza doinwestować swoją jedyną fabrykę w USA. Chodzi o kwotę około 200 mln dolarów.

Fabryka znajduje się w bardzo znanym miejscu a chodzi o West Point w stanie Georgia. Zakład produkuje już kilka modeli marki Kia, jednak żadnego elektrycznego. 

Kia ogłosiła, że inwestycja pozwoli produkować na terenie USA najnowszy Model firmy, a chodzi o Kię EV9. Jest to duży SUV, oczywiście w pełni elektryczny. Producent postawił na dwa rozmiary akumulatorów trakcyjnych. Są to wielkości 76,1 kWh i 99,8 kWh, i ten większy akumulator zdecydowanie bardziej pasuje do wielkiego SUVa od Kii.

Jak możemy przeczytać na stronie producenta nowa Kia to bardzo zaawansowane auto:

„EV9 robi znaczący krok w kierunku jazdy autonomicznej. Kluczem do osiągnięcia tego celu jest system Highway Driving Pilot (HDP), który zapewnia EV9 warunkową jazdę autonomiczną na poziomie trzecim. Piętnaście czujników, w tym dwa lidary, umożliwiają skanowanie i wykrywanie obiektów w polu widzenia 360 stopni. Dzięki temu EV9 nie tylko wykrywa przebieg drogi i potrafi za nią podążać, ale rejestruje również innych użytkowników drogi i potrafi zapobiec potencjalnym kolizjom z nimi w ciągu milisekund.”

Według zapewnień firmy EV9 jest bardzo innowacyjna, bardzo ekologiczna, naszpikowana systemami bezpieczeństwa, a poziom 3 autonomii pozwala na komfortowe podróżowanie, szczególnie po autostradach czy szybkich trasach.

Współczynnik oporu powietrza Cx to zaledwie 0,28 (dla porównania Volvo EX90 to 0,29, a EQS od Mercedesa, który jest niższą i smukłą limuzyną: 0,20), to trochę szokuje, bo auto wygląda jak typowa cegła na kołach, kanciasta i prostokątna. Jednak Koreańczycy stanęli na wysokości zadania i udało im się uzyskać bardzo dobry wynik, jeśli chodzi o współczynnik oporu powietrza. Co nie jest wcale łatwe przy tak zaprojektowanym nadwoziu.

Mamy tu również opcje 6 lub 7 osobowe, jeśli chodzi o konfigurację foteli. To trochę podobnie jak w Modelu X Tesli. Chowane w bryłę auta wysuwane klamki również przypominają nam patent rodem z Modelu S Tesli. Kolejnym nawiązaniem do Tesli jest użycie aplikacji w telefonie jako kluczyka do auta, śladem aplikacji Tesli, która już od lat taką funkcję spełnia. Podobieństw do amerykańskiego producenta jest więcej, ale to tylko dobrze świadczy o marce Kia, która umie wybrać najlepsze rozwiązania od konkurencji i zastosować w swoim własnym aucie elektrycznym. 

Ceny nowego modelu to zakres od 300 do 350 tysięcy złotych. Czyli jak na takich rozmiarów auto z taką ilością przydatnej technologii, dużą baterią i teoretycznie przynajmniej dobrym zasięgiem (zobaczymy jaki zasięg auto uzyska w testach) cena wydaje się dość rozsądna. Mówimy tu a pojeździe porównywanym do Tesli Model X, Audi Q8 E-Tron, czy Volvo EX90. Te pojazdy będą zapewne znacząco droższe jeśli zestawimy ich ceny.