Na rynku aut elektrycznych sporo się dzieje. Europa spowolniła, w USA też jest wiele do poprawy
Rośnie skala inwestycji w technologie związane z akumulatorami i systemami zarządzania energią, co powinno przyspieszyć przejście na bardziej zrównoważone źródła energii.
Chiny na czele
W pierwszym kwartale 2024 roku to Chiny zanotowały rekordową liczbę rejestracji nowych pojazdów elektrycznych, osiągając poziom 1,026 mln pojazdów BEV (Battery Electric Vehicles), co stanowi widoczny wzrost w porównaniu z 895 tys. pojazdów w poprzednim roku. Co więcej, liczba pojazdów hybrydowych typu plug-in (PHEV) wzrosła z 423 tys. do 742 tys., co oznacza, że aż 67,5% wszystkich nowych rejestracji PHEV w pierwszym kwartale pochodziło z Chin.
Europa spowolniła, w USA też jest nie za dobrze
W Europie widać spowolnienie tempa wzrostu rynku pojazdów elektrycznych. Liczba rejestracji BEV zwiększyła się jedynie z 433 tys. do 460 tys. pojazdów rok do roku, a PHEV z 228 tys. do 260 tys. Szczególnie w Niemczech popyt na początku roku był niższy, co jest związane z nieoczekiwanym zakończeniem rządowej premii zakupowej.
W Stanach Zjednoczonych wzrost rejestracji nowych pojazdów BEV i PHEV również jest daleki od ideału. Liczba rejestracji BEV wzrosła z 250 tys. do 265 tys. pojazdów. Z kolei PHEV wzrosły z 50 tys. do 85 tys. rejestracji. Łączny udział pojazdów elektrycznych w rynku wynosi obecnie 9,3%, w porównaniu do 20,9% w Europie.
Tesla notuje niewielki spadek, BYD nie odpuszcza
Tesla, mimo zmniejszonego wolumenu sprzedaży o około 9%, nadal utrzymuje silną pozycję na rynku. Wzrost o 13% odnotował chiński BYD. BMW z kolei zwiększyło swoją sprzedaż o 28%, podczas gdy Grupa VW i Mercedes-Benz odnotowały niewielkie, ale jednak, spadki.
Centrum Zarządzania Motoryzacją zwróciło uwagę na regionalne różnice w adaptacji pojazdów elektrycznych. W USA Tesla wciąż dominuje, choć jej udział w rynku spadł z 62 do 55%. Jednocześnie hybrydy typu plug-in zyskują na popularności jako alternatywa dla pełnych układów elektrycznych.
Rozwój technologii pojazdów elektrycznych znajduje się w kluczowej fazie. Według Centrum Zarządzania Motoryzacją istotne będzie zaoferowanie rynkowi technologicznie dojrzałych i cenowo atrakcyjnych modeli, ponieważ w ten sposób z dużym prawdopodobieństwem da się przyciągnąć nowe segmenty kupujących.
Komentarze (1)
Wielokrotnie o tym pisałem: pomiędzy samochodami PHEV, a BEV jest ogromna różnica. Te pierwsze należy zaliczyć w zasadzie do pojazdów spalinowych, w których odpadają wszystkie mankamenty czystych elektryków, o których można napisać książkę. Sam posiadam od paru miesięcy "plug-ina", a do kupna czystego elektryka żadna siła nigdy mnie nie zmusi.