Obniżono limity dla flot samochodowych na prąd w przypadku urzędów

Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadza istotne zmiany dla flot samochodowych urzędów miejskich, gminnych oraz powiatowych. Od 2025 roku tylko 22 floty tych jednostek ma składać się z pojazdów elektrycznych; wcześniejszy próg wynosił 30.
Fot. Owlie Productions / Shutterstock.com
Data publikacji: 2025-01-10 Fot. Owlie Productions / Shutterstock.com

Miłosz

Data dodania: 2025-01-10

Nowe przepisy dotyczą głównie większych samorządów, w których liczba mieszkańców przekracza 50 tys. osób. Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację w grudniu.


Obniżenie progu do 22% odciąży samorządy


Michał Guz z wrocławskiego ratusza komentuje zmiany pozytywnie. Jak zauważył, obniżenie progu do 22% odciąży samorządy od nadmiernych kosztów związanych z zakupem pojazdów elektrycznych oraz problemów z infrastrukturą ładowania. „Budowa przyłączy przez operatorów jest długotrwała, a koszty takich aut są wysokie” – dodaje Guz.


We Wrocławiu flota urzędu liczy obecnie 15 samochodów, z czego 20% to pojazdy elektryczne. W mieście zarejestrowanych jest 2 714 aut elektrycznych oraz 100 napędzanych gazem ziemnym.


W Poznaniu sytuacja wygląda inaczej. Urząd Miasta dysponuje 19 samochodami, z których siedem to pojazdy na prąd. Łukasz Prymas, dyrektor Wydziału Obsługi Urzędu poznańskiego magistratu, poinformował, że ostatni raz „elektryka” kupiono w październiku 2020 roku, a pozostałe pojazdy są wynajmowane długoterminowo. „Poznań wypełnia wymogi ustawowe dzięki regularnym zakupom i wynajmom aut elektrycznych” – twierdzi Prymas.


Kraków natomiast wybrał inną strategię


Dominika Jaźwiecka z krakowskiego magistratu informuje, że miasto nie kupuje nowych samochodów elektrycznych, lecz korzysta z najmu długoterminowego. W 2023 roku Kraków planuje wprowadzić 89 samochodów elektrycznych do floty jednostek i spółek miejskich.


„To element szerokiej polityki ochrony jakości powietrza, która uczyniła nas jednym z liderów w elektromobilności w Polsce” – tłumaczy Jaźwiecka. Krakowski Holding Komunalny, lider grupy zakupowej pojazdów elektrycznych, przygotował przetarg na dostawę 89 aut, w tym busa, samochodów dostawczych i osobowych.


Gdańsk również dostosowuje swoją flotę do nowych wymagań


Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miasta Gdańska informuje, że obecny udział pojazdów zeroemisyjnych wynosi 26%. W sumie miasto posiada 19 samochodów, z czego 5 to pojazdy na prąd, a dodatkowo w miejskich jednostkach budżetowych znajduje się 10 pojazdów elektrycznych.


„Udział pojazdów elektrycznych w poszczególnych spółkach waha się od 10 do 25%” – wyjaśnia Sieliwończyk. Gdańsk już w 2022 roku dostosował treść umów z wykonawcami, aby zapewnić wymóg udziału pojazdów nisko- i zeroemisyjnych.


Pomimo pozytywnych zmian, samorządy nadal borykają się z wyzwaniami, ponieważ koszty zakupu i brak odpowiedniej infrastruktury ładowania stanowią duże obciążenie dla jednostek samorządowych. Niemniej, wiele miast kontynuuje inwestycje w elektromobilność w Polsce, widząc w tym kierunku przyszłość transportu publicznego i służbowego.

Komentarze

0/10

Autor

Miłosz

Od kilku lat tworzę treści dla mediów online i tradycyjnych. Przygodę z dziennikarstwem rozpocząłem od pracy w lokalnym, miejskim portalu internetowym. Dziś piszę m.in. dla Bezprawnika.pl, Biotechnologii.pl i News4Media. Wolny czas spędzam na przeglądaniu YouTubea w poszukiwaniu ciekawostek zarówno o świecie dawnym, jak i współczesnym. Chętnie sięgam również po dobrą książkę – tak kryminał, jak i literaturę faktu.

Ostatnie komentarze

w zuzyciu podano ze brak pompy ciepła ... 08.01.2025
Jesteś jednak gamonie. Nawet nie dałeś rady ... 22.12.2024