Ponad połowa Polaków źle ocenia systemy wsparcia zakupu samochodów elektrycznych
Co ciekawe, 11% ankietowanych jest pewnych, że w ciągu trzech lat zdecyduje się na zakup pojazdu w pełni elektrycznego. Jednak aż 37% rozważających zakup nowych aut nadal rezygnuje z „elektryków” z powodu wysokich kosztów.
Wysokie ceny to największa bariera dla Polaków
Cena samochodów elektrycznych jest najważniejszym czynnikiem zniechęcającym do ich zakupu. Z badania wynika, że aż 74% Polaków rozważyłoby przejście na napęd elektryczny, jeśli cena takich samochodów byłaby maksymalnie o 10 tys. zł wyższa niż odpowiedników spalinowych.
Dla miejskich samochodów elektrycznych Polacy oczekują średniej ceny na poziomie 99 725 zł, podczas gdy obecnie wynosi ona 178 365 zł. W przypadku kompaktów pożądana cena to 133 554 zł (obecnie średnio 192 443 zł), a dla samochodów klasy średniej 204 352 zł, czyli mniej niż obecne 247 500 zł. Ponadto aż 53% ankietowanych uważa, że obecny poziom dofinansowania zakupu elektryków nie jest adekwatny do realiów rynkowych.
Infrastruktura ładowania to fundament elektromobilności
Nie tylko ceny stanowią przeszkodę w popularyzacji samochodów elektrycznych. Rozbudowa infrastruktury ładowania jest ważna dla dalszego rozwoju rynku. Aż 33% Polaków wskazuje stan sieci ładowania jako decydujący czynnik przy zakupie „elektryka”.
Obecnie w Polsce działa około 1100 punktów ładowania w ramach sieci ORLEN Charge, z czego większość to szybkie stacje DC, zlokalizowane na stacjach paliw. Co ciekawe, zmieniają się preferencje dotyczące metod płatności za ładowanie. Już 42% użytkowników wybiera aplikacje mobilne, podczas gdy płatności kartą – 37%.
Ekologiczne działania cieszą się poparciem społecznym
Z raportu wynika, że 44% Polaków popiera wdrażanie stref czystego transportu w miastach, w których mieszkają. Jednocześnie 64% badanych pozytywnie ocenia transformację miejskiej floty autobusów w kierunku zeroemisyjnym.
Polacy chwalą również politykę Unii Europejskiej w zakresie dekarbonizacji transportu – 43% respondentów postrzega ją pozytywnie. Wyraźny wzrost poparcia dla działań proekologicznych oraz inwestycji w elektromobilność wskazuje, że zmiany w tym zakresie mają solidne podstawy społeczne.
Popularyzacja samochodów elektrycznych w Polsce wymaga nie tylko obniżenia cen i zwiększenia wsparcia finansowego, ale także inwestycji w infrastrukturę i dalszego budowania świadomości ekologicznej.
Komentarze