Przy Lotnisku Chopina w Warszawie powstanie stacja wodorowa
Celem tej inwestycji jest z jednej strony rozwój rynku wodoru, a z drugiej – stworzenie fundamentów dla jego szerokiego wykorzystania w transporcie. Stacja powstanie dzięki dofinansowaniu z europejskiego programu CEF Transport AFIF Clean Cities faza II.
Lotnisko Chopina znajduje się w sercu Mazowieckiej Doliny Wodorowej
Mazowiecka Dolina Wodorowa to jeden z pięciu kluczowych obszarów w Polsce, w których intensywnie rozwijane są technologie wodorowe. Ta strefa to miejsce współpracy biznesu, instytucji naukowych oraz administracji publicznej w zakresie innowacji wodorowych. Dzięki takiej koncentracji działań region staje się jednym z najważniejszych centrów badawczo-rozwojowych w Europie.
Pierwsze efekty planów będą widoczne na warszawskim lotnisku w 2026 roku. Zgodnie z zapowiedziami na lotnisku powstanie stacja tankowania wodoru. Chociaż stacja nie będzie dostępna dla prywatnych użytkowników, to zyskają na niej pojazdy techniczne oraz autobusy obsługujące miliony pasażerów portu lotniczego.
Autobusy napędzane wodorem dostarczy firma ARTHUR BUS, ciągniki wodorowe firma Quantron, z kolei wózki obsługi naziemnej stołecznego lotniska Chopina firma ATENA. Użytkownikami pojazdów będą Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie, Orlen oraz LS Airport Services.
Grupa Orlen stawia na wodór, nie zamierza poprzestać na jednym projekcie
Przypomnijmy, że w czerwcu 2024 roku Orlen otworzył swoją pierwszą w kraju ogólnodostępną stację tankowania wodoru, w Poznaniu. Stacja zlokalizowana przy ul. Warszawskiej jest wyposażona w trzy dystrybutory: dwa o ciśnieniu 350 barów, przeznaczone dla autobusów i pojazdów ciężarowych, oraz jeden o ciśnieniu 700 barów, przeznaczony dla samochodów osobowych. Tankowanie autobusu trwa około 15 minut, a samochodu osobowego mniej więcej 5 minut.
Do 2030 roku koncern zamierza wybudować sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru w Polsce, Czechach i na Słowacji. Technologie mają zasilać transport indywidualny, publiczny, cargo, drogowy oraz kolejowy. Sieć stacji będzie zasilana odnawialnymi źródłami energii, a także innowacyjnymi instalacjami, które przetwarzają odpady komunalne na zero- i niskoemisyjny wodór.
Orlen obok wodoru inwestuje w infrastrukturę dla samochodów elektrycznych
Do 2027 roku firma planuje otworzyć 53 huby ładowania, z których każdy będzie dysponował co najmniej 8 punktami ładowania o mocy minimum 150 kW. Pierwsze z nich mają zostać uruchomione do października 2025 roku. Do końca 2027 roku sieć powiększy się o kolejne 40 hubów.
Komentarze