Rozpędzone Chiny trudno zatrzymać. Niektórzy nawet wolą się im nie narażać
Michael Dunne z Dunne Insights określa chiński przemysł motoryzacyjny mianem „wielkiej Godzilli” – świat do tej pory nie widział takiej skali produkcji. W 2023 roku na krajowym rynku chińskim sprzedano „jedynie” około 25 milionów samochodów, co skłoniło Chiny do zintensyfikowania eksportu. W zeszłym roku wyeksportowali oni pojazdy do ponad 100 krajów!
Cła i wątpliwości
Prezydent Joe Biden wprowadził niedawno cła na chińskie pojazdy elektryczne, co podwoiło ich cenę z 11 500 dolarów do około 23 000 dolarów. Podobnie, Komisja Europejska ogłosiła tymczasową decyzję o podwyższeniu ceł na chińskie pojazdy elektryczne (od 17,4 do 38,1 proc.), jeśli nie dojdzie do porozumienia z Chinami. O działaniach USA i Europy przeciwko Chinom pisaliśmy tutaj.
Administracja Bidena oraz KE argumentują, że chińskie firmy korzystają z nieuczciwego wsparcia rządu, a ich agresywna ekspansja zagraża inwestycjom rodzimych przedsiębiorców w samochody elektryczne.
Krytyka i opozycja
Wielu ekspertów oraz przedstawicieli branży motoryzacyjnej wyraża sceptycyzm co do skuteczności wyższych ceł.
Co prawda, Elon Musk stwierdził, że bez barier handlowych chińska konkurencja wkrótce zdominowałaby rynek. Jednak w opozycji do Muska wystąpiła Niemiecka Izba Biznesowa. Izba sugeruje, że Unia Europejska powinna raczej inwestować w zwiększenie swojej konkurencyjności, niż podnosić cła. Niemiecki rząd pracuje nad złagodzeniem ceł w nadziei na uniknięcie chińskiego odwetu, który mógłby zaszkodzić niemieckim koncernom motoryzacyjnym.
Perspektywy dla Niemiec
Mimo wyzwań niemieckie firmy w Chinach mają nieco bardziej pozytywne nastawienie niż w poprzednim roku. Z badania Niemieckiej Izby Handlowej wynika, że trzy czwarte niemieckich firm w Chinach zgłosiło nadwyżkę mocy produkcyjnych, a 20 proc. stwierdziło, że jest ona znaczna.
Około 38 proc. respondentów spodziewa się pogorszenia perspektyw dla swoich branż w tym roku, co oznacza spadek z 52 proc. w roku ubiegłym. Niemniej, nieco ponad połowa firm planuje zwiększyć inwestycje w ciągu najbliższych dwóch lat; to mniej niż 61 proc. w 2023 roku.
Komentarze