Ostanie a zarazem kolejne obniżki cen Tesli odbiły się szerokim echem w konkurencyjnych firmach. Zareagował między innymi dyrektor generalny Renault, Fabrice Cambolive. Twierdzi on że Tesla zmusza całą branżę do analizowania rynku i pilnowania swojej pozycji na nim. Firma obniżając kolejny raz ceny zdecydowanie przebiła cenowo większość aut elektrycznych na rynku, aut konkurencyjnych firm.

Chodzi oczywiście o auta o konkretnych parametrach technicznych z konkretnych segmentów. Nie będziemy porównywać Fiata 500 EV do Tesla Model 3, bo tak po prostu robić nie należy. Chodzi bardziej o auta zbliżone klasowo i gabarytowo. Renault porównuje na przykład swoją Megane E-Tech, czyli elektryczną odmianę lubianej Meganki do auta odpowiadającego jej wielkością, czyli Tesli Model 3. Obydwa auta na przykład na rynku francuskim kosztują około 42 000 euro.

Sprzedaż Renault wzrosła o 9% w pierwszym kwartale tego roku, co sugeruje, że wysiłki firmy zmierzające do restrukturyzacji i skupienia się na najbardziej dochodowych modelach marki mogą przynieść skutek. Chociaż obecna strategia Renault może się opłacać po czterech latach spadających przychodów, obniżki cen Tesli wciąż zmuszają francuskiego producenta samochodów do dokładnego zbadania strategii cenowych na całym świecie.

„Będziemy analizować kraj po kraju, rynek po rynku, jaki poziom konkurencyjności musimy mieć, aby pozostać w grze”, powiedział dyrektor generalny Renault. Jak więc widać Tesla namieszała po raz kolejny na rynku. „Oczywiste jest, że obniżenie cen Tesli jest wyzwaniem, zaczynając od strony kosztów. To ostrzeżenie, na które patrzymy” – powiedział Cambolive. Producenci inni niż Tesla nie potrafią jeszcze obniżyć kosztów produkcji swoich elektryków do poziomu porównywalnego z Teslą. Jest to więc dla nich duży problem, kiedy amerykański producent redukuje swoje ceny kolejny raz w tym roku.

Wracając do Renault, jej globalna sprzedaż w pierwszych trzech miesiącach wyniosła 354 545 sztuk, czyli o około 16% mniej niż 422 875 sztuk Tesli. Oczekuje się, że Renault opublikuje dane dotyczące sprzedaży dla grupy, która obejmuje również samochody Dacia i Alpine, w czwartek. Grupa Renault odnotowała spadek sprzedaży o 5,9% w 2022 roku, w dużej mierze dzięki utracie rynku rosyjskiego. Sprzedaż marki Renault, reprezentująca dwie trzecie sprzedaży grupy, również spadła o 9,4% w ubiegłym roku. Francuzi cieszą się więc z tego, że podjęte w porę decyzje spowodowały wzrost sprzedaży na początku tego roku. Jak będzie jednak dalej? Trudno powiedzieć, czy Megane da radę konkurować z Teslą Model 3 jeśli ich cena jest praktycznie identyczna. We Francji może mieć na decyzję o zakupie, wpływ czynnik patriotyczny, ale na pozostałych rynkach Europy nie będzie to raczej wyglądać dobrze dla Renault. Zakładam, że w 90% przypadkach klienci jednak wybiorą Teslę...

Źródło: Teslarati.com, Turbo.fr