Nowe luksusowe Volvo EX60 konkurencją dla Tesli Model Y, Porsche Macan EV i Mercedesa EQC?
Volvo tworząc model EX60, postanowiło powalczyć o swoje miejsce w segmencie premium. Luksusowy SUV ma pokazać klientom, że realizacja planów elektryfikacji marki zmierza we właściwym kierunku.
Volvo zyskuje na elektryfikacji marki
Volvo jako jeden z pierwszych producentów samochodów zadeklarowało, że do końca 2030 roku zrezygnuje ze sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi. Wygląda na to, że wszystko zmierza we właściwym kierunku. Mimo że wielu producentów deklaruje problemy z dotrzymaniem terminarza, model EX30 pokazał, że elektryfikacja marki wpływa na nią jak najbardziej pozytywnie.
Volvo doskonale radzi sobie na rynku elektryków. W pierwszym kwartale 2024 roku ustanowiło ono rekord sprzedażowy. W pełni elektryczne pojazdy stanowiły ponad 40% sprzedaży na 19 rynkach. Warto wspomnieć, że w czwartym kwartale 2023 r. wartość ta nie przekraczała nawet 15%.
Według dyrektora handlowego i zastępcy dyrektora generalnego Volvo Cars model EX30 przyczynił się do znaczącego zwiększenia sprzedaży samochodów EV marki. Udział Volvo w sprzedaży pojazdów elektrycznych osiągnął w pierwszym kwartale rekordowy poziom 21%, przy sprzedaży 14 500 modeli EX30. To wystarczyło, aby przebić EC60 (6000), jednocześnie zbliżając się do EX40 (17 400).
Na kanwie sukcesu, Volvo postanawia iść za ciosem. Eksperci uważnie przypatrują się produkcji elektrycznego minivana o oznaczeniu EM90, których dostawy rozpoczęły się już w marcu. Chwilowo jednak model EM90 przeznaczony jest głównie na rynek chiński.
EX60 nową nadzieją Volvo?
Nie ulega wątpliwości, że Volvo w modelu EX60 pokłada ogromne nadzieje. Luksusowy SUV ma stać się następca hybrydowego XC60 Recharge i konkurować z największymi rynkowymi rywalami. Model ten będzie plasował się pomiędzy modelami EX40 i EX90 w poszerzającej się ofercie pojazdów elektrycznych Volvo.
Według portalu Auto Express, nowy elektryczny SUV Volvo będzie oparty na większej platformie EX90, która będzie mogła pomieścić akumulator o pojemności nawet 100 kWh. Erik Severinson, dyrektor ds. produktu i strategii w Volvo Cars, nazywa to: „ewolucją platformy opracowanej przez Volvo”.
Chociaż specyfikacja Volvo EX60 owiana jest jeszcze tajemnicą, wszystko wskazuje na to, że EX60 zachowa charakterystyczne, nowe elementy konstrukcyjne marki, takie jak reflektory LED Thor Hammer, zamkniętą osłonę chłodnicy i felgi aluminiowe.
Oto co wiemy o Volvo EX60
Model EX60 będzie skrywał kilka smaczków. Chociaż Volvo nie potwierdziło, czy EX60 będzie zawierał zaawansowany LIDAR, jak EX90, Severinson zaznaczał, że marka bada: „różne rodzaje czujników”. EX60 najprawdopodobniej będzie wyposażony w nowy akumulator, zbliżony konstrukcją do tych montowanych w Tesli czy samochodach koncernu BYD, co ma zapewnić „lepszą gęstość energii” i „świetne właściwości jezdne” - przynajmniej według Severinsona.
Zastosowana technologia ma pozwolić na przejechanie modelem EX60 nawet 400 mil (643 km) na jednym ładowaniu. Ponadto w Volvo EX60 inżynierowie mają zamontować lżejszą o 20% podłogę, której wyprofilowanie ma pozwolić na zwiększenie przestrzeni bagażowej. Na więcej szczegółów technologicznych będziemy musieli jednak jeszcze chwilę poczekać.
Komentarze