Volvo kończy z dieslem. Pełną parą promuje „elektryki”

Volvo żegna się z produkcją pojazdów napędzanych silnikiem Diesla. Ostatni taki samochód, SUV XC90, symbolicznie opuścił linię produkcyjną w Torslandzie. Samochód będzie można obejrzeć w muzeum poświęconym marce.
Fot. Volvo Cars
Data publikacji: 2024-03-29 Fot. Volvo Cars

Miłosz

Data dodania: 2024-03-29

Ten ruch to koniec pewnej epoki, a zarazem początek nowego rozdziału, którego kolejne karty zostaną zapełnione szwedzką ekomobilnością. 


Wiatr zmian na rynku


W obliczu zmieniającego się krajobrazu motoryzacyjnego, usianego coraz bardziej rygorystycznymi przepisami dotyczącymi ochrony środowiska, apetyt kierowców na samochody elektryczne rośnie. Volvo planuje, że od 2030 roku oferta firmy będzie składała się wyłącznie z pojazdów elektrycznych.


Ambitne plany nabierają realnych kształtów dzięki chęci rozpowszechnienia na rynku USA dwóch modeli: kompaktowego SUV-a EX30 i jego większego rodzeństwa – EX90. EX30, z ceną startową wynoszącą około 35 000 dolarów, pozycjonuje się jako atrakcyjna opcja dla kierowców, podczas gdy EX90 obiecuje być elektryczną alternatywą dla bestsellerowego SUV-a Volvo XC90.


Teraz w Volvo na topie są hybrydy i czyste „elektryki”


Historia pokazuje, że Volvo nie jest osamotnione w swoich aspiracjach. Inni producenci, jak Dodge, również dokonują strategicznych zwrotów od tradycyjnych silników i to mimo że rynek pojazdów elektrycznych doświadczył niedawno turbulencji. Pomimo chwilowego spowolnienia popytu i zrewidowania celów przez gigantów takich jak Mercedes-Benz, który teraz celuje w 50% sprzedaży „elektryków” i hybryd do 2030 roku, ogólny trend wskazuje na nieubłaganą elektryfikację motoryzacji.


Volvo zaraportowało, że większość ich sprzedaży w Europie w 2019 roku to były pojazdy wyposażone w silnik Diesla, ale teraz przeważają pojazdy hybrydowe i w pełni elektryczne. Rok do roku sprzedaż „elektryków” marki wzrosła o imponujące 70%, co dobitnie świadczy o zmieniających się, ukierunkowanych proekologicznie preferencjach kierowców. W zeszłym roku sprzedaż w pełni elektrycznych samochodów Volvo wyniosła 113 419 sztuk, a samochodów hybrydowych typu plug-in – 152 561 (o 10% więcej rok do roku). 


Szwedzki producent, z ostatnim wyprodukowanym przez siebie dieslem, przekazanym jako eksponat do muzeum, i kolejnymi modelami „elektryków” gotowymi na podbój rynku, symbolizuje nową erę w motoryzacji. W świetle światowych ambicji do obniżenia emisji CO2 i w obliczu rosnącej świadomości ekologicznej kierunek obrany przez Volvo wyznacza drogę dla innych producentów aut.

Komentarze

0/10

Autor

Miłosz

Od kilku lat tworzę treści dla mediów online i tradycyjnych. Przygodę z dziennikarstwem rozpocząłem od pracy w lokalnym, miejskim portalu internetowym. Dziś piszę m.in. dla Bezprawnika.pl, Biotechnologii.pl i News4Media. Wolny czas spędzam na przeglądaniu YouTubea w poszukiwaniu ciekawostek zarówno o świecie dawnym, jak i współczesnym. Chętnie sięgam również po dobrą książkę – tak kryminał, jak i literaturę faktu.

NOWOŚĆ! Realne raporty użytkowników Volvo

Ostatnie komentarze

Volvo EM90 RWD

Dane techniczne:

Oceń model
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,3 s
Prędkość maksymalna
Zasięg oficjalny (WLTP)
738 km
Wszystkie dane Volvo EM90 RWD

Ostatnie pytania

Modele producenta Volvo