Volvo pionierem w transparentności akumulatorów do EV
Informację podana przez Agencja Reutera oznacza przełomowy charakter tego rozwiązania. Volvo wyznacza nowy standard w branży motoryzacyjnej, oparty na transparentności i odpowiedzialności ekologicznej.
Współpraca z Circulorem
Paszport akumulatora powstał dzięki współpracy Volvo z brytyjskim start-upem Circulorem, specjalizującym się w technologii blockchain do mapowania łańcuchów dostaw. Prace nad projektem trwały ponad pięć lat.
Produkcja SUV-a EX90 z paszportem baterii ruszy w zakładzie w Charleston, z przeznaczeniem na rynek europejski i północnoamerykański. Dostawy rozpoczną się w drugiej połowie roku. Paszport będzie stopniowo wdrażany we wszystkich pojazdach Volvo, a właściciele będą mieli dostęp do uproszczonej wersji za pomocą kodu QR umieszczonego wewnątrz drzwi kierowcy. Bardziej kompletną wersję paszportu otrzymają odpowiednie organy regulacyjne.
Circulor i ślad węglowy
Circulor założony kilka lat temu i wspierany przez Volvo, Jaguar Land Rover oraz BHP, śledzi ścieżkę materiałów akumulatorowych od początku aż do zastosowania ich w poszczególnych samochodach. System produkcyjny dostawców jest monitorowany tak, aby zapewnić dokładność danych dotyczących pochodzenia surowców i zużycia energii.
Koszt paszportu w przypadku EX90 wyniesie około 10 USD za samochód. Dokument będzie przez 15 lat zawierał aktualne informacje niezbędne do oceny wartości używanych pojazdów elektrycznych.
Będą problemy?
Chociaż w Stanach Zjednoczonych nie ma wymogu posiadania takich paszportów, producenci samochodów wykazują zainteresowanie tą technologią. Może ona pomóc w uzyskaniu dotacji na pojazdy elektryczne w ramach amerykańskiej ustawy o redukcji inflacji.
Unia Europejska wyznaczyła termin wprowadzenia paszportów na 2027 rok. Według Douglasa Johnsona-Poensgena wiele firm może mieć problemy z dotrzymaniem tego terminu, mimo że prace przyspieszyły.
Komentarze