Renault 5 E-Tech Electric – klasyka marki w nowej, elektrycznej odsłonie
Po 28 latach – od kiedy w 1996 roku zakończono produkcję drugiej generacji Renault 5 – francuski producent samochodów przypomina o legendzie. Jesienią br. Renault planuje wzbogacić swój asortyment o wyjątkowe retroauto. Miesiące oczekiwań tylko podgrzewają atmosferę wokół marki.
Od prototypu do realizacji – Renault 5
Rozwój nowego Renault 5 to podróż pełna niespodzianek. Po raz pierwszy na prototyp nowej „piątki” mogliśmy rzucić okiem w 2021 roku. Wówczas producent zaskoczył bazą – platformą Renault Megane E-Tech Electric. Jednak ze względów kosztowych ten model musiał zostać przeprojektowany na bardziej ekonomiczną platformę AmpR Small.
To okazało się nie lada wyzwaniem, ale efekt końcowy przeszedł najśmielsze oczekiwania, ponieważ wiernie odwzorował pierwotny projekt.
Elektryzujące wnętrze Renault 5
Nowe Renault 5 E-Tech Electric imponuje nie tylko swoim zewnętrznym designem, ale również tym, co ma w środku. Zaskakuje trzema ekranami, w tym centralnym wyświetlaczem o przekątnej 10 cali oraz ekranem wskaźników, który może mieć 7 lub 10,1 cala.
Designerskie akcenty, takie jak 18-calowe obręcze kół i wyjątkowe odcienie lakieru Pop Yellow i Pop Green, nawiązują do pierwszej generacji modelu. Dodatkowo, samochód wita swojego właściciela unikatowym wyświetlaczem przed przednią szybą oraz sekwencją dźwiękową stworzoną przez Jean-Michela Jarre'a.
Renault 5 E-Tech Electric mierzy 392 cm długości, 177 cm szerokości i 150 cm wysokości, przy rozstawie osi wynoszącym 254 cm. Model będzie oferowany w trzech konfiguracjach napędu elektrycznego (podstawowej – 95 KM i 215 Nm; średniej – 122 KM i 225 Nm; oraz najmocniejszej – 150 KM i 245 Nm), zapewniających zasięg 300–400 km na jednym ładowaniu. Najmocniejsza wersja gwarantuje przyspieszenie od zera do setki w około 8 sekund.
Co dalej z Renault 5?
Nowe Renault 5 E-Tech Electric to z jednej strony hołd dla przeszłości, a z drugiej – krok w przyszłość motoryzacji. Nowy samochód elektryczny, z ceną startową wynoszącą około 25 tys. euro, będzie dostępny na polskim rynku pod koniec 2024 roku, ewentualnie na początku 2025.
Czy nowe Renault 5 zdoła przebić swojego kultowego poprzednika i zyskać serca nowych pokoleń kierowców? Czas pokaże.
Komentarze