Renault rozwija opcję V2G. Kto skorzysta z niej jako pierwszy?

Renault planuje wprowadzić usługę „pojazd do sieci” (V2G) dla klientów indywidualnych, począwszy od jesieni 2024 roku. Francja i Niemcy będą pierwszymi krajami, w których taka opcja zostanie zaoferowana, aczkolwiek oferta prawdopodobnie bardzo szybko rozszerzy się również na Wielką Brytanię.
Fot. Sergio Photone /Shutterstock.com
Data publikacji: 2024-05-02 Fot. Sergio Photone /Shutterstock.com

Miłosz

Data dodania: 2024-05-02

To strategiczne posunięcie odzwierciedla wczesny etap rozwoju technologii V2G, który wielu europejskich producentów samochodów uważa za potencjalnie dominujący na rynku.


Czym jest V2G?


Vehicle-to-X (V2X) to technologia umożliwiająca pojazdom elektrycznym eksportowanie energii nie tylko do sieci (V2G), ale również do domów lub budynków (V2H/B) i bezpośrednio do urządzeń elektrycznych (V2L). Zainteresowanie V2G wynika z potencjalnej wartości ekonomicznej akumulatorów w rosnącej flocie samochodów elektrycznych. Ich potencjał jest duży ze względu na pokaźne szanse obniżenia kosztów dla właścicieli pojazdów i integracji energii odnawialnej, zwłaszcza fotowoltaiki.


Podczas corocznej konferencji V2G, która odbyła się w Münster w Niemczech, głos zabrali przedstawiciele Renault, Volkswagen i BMW. Dyskutowano o gotowości rynkowej ich technologii V2G oraz wyzwaniach i możliwościach, jakie niesie za sobą obecny stan regulacji, zachęt rynkowych oraz preferencji klientów. Prognozuje się, że w najbliższych latach pojawią się co najmniej 43 modele pojazdów z funkcjami V2G.


Taki potencjał szkoda byłoby zaprzepaścić


Badania dla ARENY z 2023 roku wskazują, że do połowy lat 30. XXI wieku pojemność floty pojazdów elektrycznych przekroczy wszystkie formy magazynowania energii w sieci, będąc niemal czterokrotnie większą od potrzebnych pojemności magazynowania dla zbilansowania odnawialnych źródeł energii na rynku australijskim do 2050 roku. Koszty inwestycyjne są stosunkowo niskie; to zaledwie 6% obecnych kosztów przechowywania na skalę przemysłową.


Podczas konferencji w Münster profesor Dirk Sauer z Uniwersytetu RWTH w Aachen podkreślił, że codzienne wspomaganie sieci na poziomie 12 kWh (2,48 MWh rocznie) może zużyć 20% z 1,6 miliona km żywotności typowego akumulatora NMC. Jednakże nowoczesne technologie ograniczają degradację baterii związaną z ich dodatkowym użytkowaniem. Ponadto korzystanie z zaledwie 10% tej pojemności mogłoby zaoszczędzić australijskim konsumentom energii 94 miliardy dolarów ze względu na możliwość uniknięcia nakładów inwestycyjnych.


Tak kreśli się przyszłość V2G


Renault oferuje dwukierunkowe ładowanie prądem zmiennym o mocy 11 kW oraz funkcję V2L. Elektryczne Renault 5 E-Tech będzie objęte umową Mobilize Energy, która zapewni klientom energię neutralną pod względem emisji CO2 oraz aplikację do inteligentnego ładowania, obniżającą rachunki za energię. Mobility House zajmie się natomiast handlem pojemnością baterii na lokalnych rynkach, oferując klientom stałą cenę za energię elektryczną.


To przełomowe podejście ma na celu optymalizację kosztową połączoną z promocją bardziej zrównoważonego, efektywnego wykorzystania zasobów energetycznych.

Komentarze

0/10

Autor

Miłosz

Od kilku lat tworzę treści dla mediów online i tradycyjnych. Przygodę z dziennikarstwem rozpocząłem od pracy w lokalnym, miejskim portalu internetowym. Dziś piszę m.in. dla Bezprawnika.pl, Biotechnologii.pl i News4Media. Wolny czas spędzam na przeglądaniu YouTubea w poszukiwaniu ciekawostek zarówno o świecie dawnym, jak i współczesnym. Chętnie sięgam również po dobrą książkę – tak kryminał, jak i literaturę faktu.

NOWOŚĆ! Realne raporty użytkowników Renault Dodaj swój zasięg

Ostatnie komentarze

Pozostaje przenieść fabrykę do Polski, nie ... 14.05.2024
Hm, ale piszecie, że zielone światło. Ale: 1. ... 14.05.2024

Renault Zoe ZE40 R110

Dane techniczne:

Oceń model
Przyspieszenie 0-100 km/h
11.4s
Prędkość maksymalna
135 km/h
Zasięg oficjalny (WLTP)
294 km
Wszystkie dane Renault Zoe ZE40 R110

Ostatnie pytania

Modele producenta Renault