Zielone światło dla Izery. Jest pozwolenie na budowę fabryki

Projekt Izera, zapoczątkowany kilka lat temu, to współpraca ElectroMobility Poland z liderami rynku energetycznego: Energą, Eneą, Tauronem, PGE oraz Narodowym Centrum Badań Jądrowych. Inicjatywa zakłada wprowadzenie na rynek pierwszego polskiego samochodu elektrycznego, który byłby wizytówką polskiej innowacyjności i technologii.
Fot. Izera
Data publikacji: 2024-05-14 Fot. Izera
Hm, ale piszecie, że zielone światło. Ale: 1. ... 14.05.2024

Miłosz

Data dodania: 2024-05-14

Niestety mimo początkowo ambitnych planów w miarę upływu czasu projekt zdawał się coraz mocniej pogrążać w otchłani. Teraz ponownie pojawiła się iskierka nadziei na wyrwanie go z mroku, choć jeszcze niedawno gruchnęła wieść o chęci wycofania się rządu z projektu ze względu na jego nierentowność.  


Realizacja infrastruktury pod produkcję


Izera została oficjalnie zaprezentowana 28 lipca 2020 roku. Wstępne zapowiedzi sugerowały, że produkcja rozpocznie się już w 2022 roku, jednak wkrótce te terminy zaczęto wielokrotnie przesuwać. Ostatecznie doprowadziło to do wyznaczenia nowej daty rozpoczęcia produkcji na czwarty kwartał 2025 roku albo początek 2026.


Ważnym elementem była decyzja dotycząca zlokalizowania fabryki. Wybrano Jaworznicki Obszar Gospodarczy – fabryka miała zająć około 120 ha z ogólnej powierzchni 300 ha. W sierpniu 2022 roku Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna oraz samorząd Jaworzna podpisali umowę o współpracy.


Wzmocnione wsparciem rządowym Jaworzno podpisało umowy z wykonawcami na budowę sieci wodno-kanalizacyjnej i drogowej w celu przygotowania regionu do nowych wyzwań przemysłowych. Projekt stricte drogowy o wartości ponad 227 mln zł zaplanowano do realizacji w trybie „projektuj i buduj” do III kwartału 2027 roku.


Początkowy entuzjazm zastąpiła krytyka


Mimo początkowego entuzjazmu projekt spotkał się z krytyką i sceptycyzmem zarówno ze strony Najwyższej Izby Kontroli, jak i innych instytucji, które w połowie 2023 roku zwróciły uwagę na liczne niedociągnięcia w realizacji, jak również w sposobie finansowania. Wreszcie koszt wdrożenia modelu T100 do produkcji oszacowano na 6 miliardów złotych, co przewyższało początkowe prognozy.


Na koniec ubiegłego roku, według informacji przekazanych przez ElectroMobility Poland, projekt był zrealizowany w około 40%. Dalsze losy Izery w dużej mierze zależą od odpowiedzi rynkowej i potencjalnej opłacalności inwestycji. Zgodnie z planami strategia rozwojowa marki powinna skupić się na długoterminowym finansowaniu oraz przystosowaniu się do korzystania z instrumentu dłużnego. Szansą dla Izery być może będzie również wsparcie, do udzielenia którego zadeklarował się Geely.


Pozwolenie na budowę wreszcie jest


Ostatecznie po przejściu przez wszystkie wymagane do tej pory audyty i uzyskanie zgód wydano pozwolenie na budowę fabryki. Ta decyzja utorowała drogę dla rozpoczęcia budowy zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych marki Izera, o zaplanowanej zdolności produkcyjnej do 150 tys. aut rocznie w pierwszym etapie.


Czy Izera stanie się symbolem innowacji motoryzacyjnej, czy skończy w odmętach historii jako metafora niewykorzystanego potencjału, okaże się w najbliższych latach.

Komentarze (1)

0/10
  • J73
    odpowiedz

    Hm, ale piszecie, że zielone światło. Ale: 1. dla szerszego kontekstu należy podać, że teraz decyzja o budowie w rękach właściciela/inwestora (MAP), a to jest największą niewiadomą. 2. pomieszany jest u Was wątek zgód korporacyjnych oraz audytów z pozwoleniem na budowę. To nie tak wyglądało - wg. informacji z innych źródeł

Autor

Miłosz

Od kilku lat tworzę treści dla mediów online i tradycyjnych. Przygodę z dziennikarstwem rozpocząłem od pracy w lokalnym, miejskim portalu internetowym. Dziś piszę m.in. dla Bezprawnika.pl, Biotechnologii.pl i News4Media. Wolny czas spędzam na przeglądaniu YouTubea w poszukiwaniu ciekawostek zarówno o świecie dawnym, jak i współczesnym. Chętnie sięgam również po dobrą książkę – tak kryminał, jak i literaturę faktu.

Izera Hatchback

Dane techniczne:

Oceń model
Przyspieszenie 0-100 km/h
Prędkość maksymalna
Zasięg oficjalny (WLTP)
Wszystkie dane Izera Hatchback

Ostatnie pytania