Jazda autonomiczna w opałach. Waymo na celowniku amerykańskiej agencji NHTSA
Najwyższy amerykański organ regulacyjny ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, rozszerzył wstępne dochodzenie w sprawie oprogramowania Waymo do jazdy autonomicznej.
Krajowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) wysłała w czwartek list do Waymo, powiadamiając firmę o dodatkowych incydentach związanych z wszczęciem dochodzenia w systemie zautomatyzowanej jazdy piątej generacji (ADS) należącej do Alphabet.
W piśmie Biuro ds. Dochodzenia NHTSA pisze, że dodało dodatkowe dziewięć incydentów do liczby 22, podanych w pierwotnym ogłoszeniu.
Wpadka to wpadka, niestety
Do zdarzeń drogowych zaliczają się przypadki, w których autonomiczne Jaguary I-Pace firmy Waymo złamały przepisy ruchu drogowego lub wjechały w nieruchome obiekty.
Dochodzenie skupia się w szczególności na oprogramowaniu Waymo piątej generacji i pomoże agencji podjąć decyzję, czy należy eskalować dochodzenie, czy je zamknąć.
„Do wielu z tych zdarzeń doszło również w pobliżu innych użytkowników dróg, w tym pieszych”.
Waymo musi udzielić odpowiedzi na pytania agencji dotyczące oprogramowania Waymo 5. generacji do 11 czerwca 2024 r.
W marcu firma Waymo uzyskała zgodę na rozszerzenie operacji testowania pojazdów autonomicznych na dodatkowe obszary Bay Area i Los Angeles. Jednak decyzja ta została natychmiast oprotestowana przez pięć różnych gmin i organizacji. Operacjom Waymo może również zagrozić zaproponowany w styczniu projekt ustawy, który przyzna poszczególnym społecznościom, miastom i hrabstwom większą władzę w decydowaniu o tym, gdzie i w jaki sposób pojazdy autonomiczne mogą, jeśli w ogóle, działać.
Jaka będzie przyszłość?
Cóż, jak widać jazda autonomiczna wcale nie ma łatwo. Co więcej, na pewno w przyszłości łatwiej nie będzie miała. Dziś ludzie kierują się różnego rodzaju lękami. Nagonka na sztuczną inteligencję, która rzekomo (a może faktycznie?) może nas unicestwić, wcale nie ułatwia podejmowania decyzji i uzyskiwania zgód, co do możliwości używania jazdy autonomicznej w miastach.
Komentarze